Wie kan mij vertellen wat dit voor zaad/zaaddoos is?

Wat is dit voor zaaddoos of vrucht en wat kan ik ermee?
De kleur is er een beetje af, hij is als hij nog vers is, mooi zachtgroen.
Er zit een soort haakje aan, een vriendin krijgt ze elk jaar van een kennis die ze rondom aan een glaasje hangt met een beetje water erin. Het ziet er dan uit alsof er vogeltjes uit een glas drinken.

Toegevoegd na 30 minuten:
Hoe bewaar ik de zaden?
En hoe zaai ik deze, wanneer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.1K

Het beste antwoord

Dat is de Asclepias Syriaca, en in het Nederlands wordt hij ook wel papegaaienplant of parkietplant genoemd. Je schijnt hem hier ook in de tuin te kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is hem!
Enig idee hoe ik hem moet zaaien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, snel hoor! +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snelste en goede antwoord!

Andere antwoorden (3)

Toevallig zag ik deze zaaddozen in de nieuwe tuindgids van Bakker Hillegom (Ik bestel hier veel dingen voor de tuin die je niet snel ergens anders ziet).

Het is de zijden- of papagaaienplant. Hij kan 80-120 cm. hoog worden en is winterhard. Als advies wordt er gegeven om ze in een grote pot in te graven ( of er rond omheen een afstand van 100 cm.diameter vrij te houden)omdat hij de neiging heeft om te woekeren. De wortels nemen al snel een flink deel van je tuin in beslag.
Ze zijn echter wel gemakkelijk te verwijderen.

Zaaien:
Kiemtemperatuur;18-20 graden C. Februari-maart binnenshuis en na het ontkiemen koeler (10 graden) zetten. Vanaf april in potjes in de koude bak.
Ter plekke zaaien doe je in juni en juli. Kan een koudeperiode nodig hebben om te ontkiemen.
kiemt met ca. 4 weken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je ook hoe ik de zaden moet bewaren, in de boon of gepeld en los?
In het donker, in een potje?
amc
12 jaar geleden
Het schijnt lastig te zijn om hem te zaaien. Het is familie van de palmeria, het is dus een exoot. Als de vruchten rijp zijn, barsten ze open en er zit een hoop 'pluis' in bij de zaadlijsten. De zaden schijnen donker bewaard te moeten worden en voorgeweekt voor je ze zaait.
Ik heb hem toevallig pas besteld bij Bakker omdat ik ook niet wist wat het was toen ik hem in de gids zag en via Google heb gespeurd op internet. Ik las daar op div. fora dat het met zaad heel vaak mislukte, daarom heb ik Bakker hem laten zaaien en koop hem nu als jonge plant. Bij Bakker krijg je nl. garantie en als de plant niet aanslaat, gewoon een nieuwe. Ik wilde je een link toesturen maar de site is momenteel in onderhoud. Mocht het niet lukken te zaaien, bij Bakker krijg je 3 stuks voor €7,95 en 5 stuks voor €11,95.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan toch maar bij Bakker bestellen.
Ik denk dat deze zaden nog niet rijp zijn. Bedankt voor het antwoord en de tip. +je
Dit is een zaaddoos van een papegaaienplant. Als je hem eenmaal in de tuin hebt, dan woekert hij onder de grond verder. In de winter verdwijnt hij helemaal maar in het voorjaar komt hij weer tevoorschijn en dit op veel meer plaatsen dan waar hij oorspronkelijk stond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel +je
Id een papagaaienplant,mooi en je hebt de ruimte,maar hij woekert en is giftig.je hebt ruimte zat maar de wortels gaan alle kanten op.Dus kan hem nu zaaien maar hou hem in toom anders heb je een probleem denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je;)"