Rattan ook wel Rotan genoemd is een natuurlijk product.
Afkomstig van de rotanpalm. Het komt in de subtropen voor als een erg lange slingerplant. Er zijn heel wat verschillende soorten rotan. Van de geoogste stengels worden door vlechttechnieken bijvoorbeeld manden en meubelen gemaakt. Rotanmeubelen zijn bij tijd en wijle populair en dienen bijvoorbeeld als tuinmeubelen, of meubelen in een serre. Rotanstoelen hebben als nadeel dat ze vrij scherpe uitsteeksels kunnen hebben, waaraan vrouwen hun nylonkousen kunnen openhalen.

Wicker is een vezel gemaakt van kunststof die gebruikt wordt in de meubelindustrie. Het heeft een sterke gelekenis met rotan. Maar is veel minder gevoelig voor de wersinvloeden. Daarom is het uiterst geschikt om te gebruiken bij tuinmeubilair manden en bloembakken. Maar ook voor ander meubilair wordt het materiaal toegepast. Als het gaat om zitmeubelen dan het frama vaak van een steviger en stijver materiaal. Wicker is er niet alleen in een rotanachtige lichtbruine kleur maar in veel kleuren verkrijgbaar. Het wordt steeds meer toegepast omdat producten gemaakt met wicker veel minder onderhoud vergen dan rotan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlechtwerk

Bij veel mensen zijn rotan meubelen nog steeds erg geliefd. Rotan vlechtwerk wordt na verloop van tijd echter lelijk en vermindert in kwaliteit.
De laatste jaren is de trend ontstaan om rotan tuinmeubelen te vervaardigen van kunststof. Voor dit product zijn veel namen in de omloop: kunstriet, wicker, geweven vlechtwerk, kunststof vlechtwerk enz.
Kunststof vlechtwerk tuinmeubelen hebben de warme uitstraling die rotan meubelen ook hebben. Doordat deze tuinmeubelen zijn gemaakt van kunststof zijn ze onderhoudsarm. Hieronder de bron: