Uit de stam van mijn prunusboom komen hele klodders hars. Wat kan er aan de hand zijn en hoe kan ik dit stoppen en/of verwijderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
14.4K

Het beste antwoord

De gomziekte wordt veroorzaakt door een larfje dat gangetjes vreet door het hout van de tak.
Het sap van de boom droogt op tot een soort van gom.
Vaak zitten de gangetjes al helemaal in het centrum van de tak, knip dan de aangetaste takken weg+ een stukje van het gezonde hout.
Zitten de larfjes in een dikke stam, dan heb je kans dat de stam volgend jaar vanzelf weer gewoon geneest.
De gomziekte is wel een teken dat de prunusboom/ struik het niet naar zijn zin hebt, dus slecht groeit.
Vaak staan prunusbomen in de winter te nat en verdicht de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hmm... Lijkt op Gomziekte. Is niet echt iets waar je je boom aan kan verliezen, en is makkelijk te behandelen.

Snij de schors met stukken gom eraf, wrijf er de gekneusde bladeren van zuring in, met veel kracht, en de schors zal weer gezond aangroeien. Zie bron hieronder, beetje doorscrollen tot het kopje 'Gomziekte op pruimenbomen'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is bijna niet te stoppen, deze boom is ziek.
Hij is heel misschien nog te redden door er wondsmeermiddel op te smeren en extra water te geven.
Maar de grootste kans is dat hij doodgaat.

Toegevoegd na 47 minuten:
i.p.v. wondsmeermiddel/boombalsem is het ook te proberen met kaarsvet.