Wanneer kan ik het best rozen planten en waar haal ik die?

De roos... ik vind het echt de aller-aller-allermooiste bloem.
Ik heb altijd gedacht dat rozen veel zon nodig hebben. Klopt dat? 2 jaar geleden ben ik verhuisd en ik heb tot mijn grote vreugde de tuin op het zuiden. Ideaal! denk ik. Echter, ik heb niet echt groene vingers, dus ik heb het nog niet aangedurfd. Maar ik zou tóch graag mijn eigen rozen in de tuin willen!

Waar haal ik goede planten (stekjes?). Wanneer plant ik ze. Hebben ze speciale/extra voeding nodig. Mogen ze vol in de zon. Hoe moet ik ze verzorgen, snoeien.. wat mag ik juist absoluut níet doen?

Alle advies is welkom. Tuiniers, meldt u! :)
Bij voorbaat hartelijk dank.

Toegevoegd na 5 dagen:
Iedereen ontzettend bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6K

Het beste antwoord

Rozen zijn te koop in alle soorten en maten bij de rozenkweker. In Noord-Limburg ligt het plaatsje Lottum. Dit dorp wordt genoemd het rozendorp. Hier bevinden zich heel veek rozenkwekers. En waar kun je beter rozen kopen en uitzoeken en je goed laten voorlichten. Dit is bij de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de tip!
Lotttum is niet ver voor mij, ik woon in Eindhoven. Zal het zeker onthouden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste antwoorden op mijn vragen zal ik natuurlijk krijgen bij de kwekers. Nogmaals bedankt voor de tip!

Andere antwoorden (5)

Veel vragen in één. De beste planttijd is het najaar tot het vroege voorjaar, maar niet bij vorst. Goede planten haal je bij een tuincentrum en daar kunnen ze ook vertellen hoe je het best kunt verzorgen. Vermeerderen kan d.m.v. zaaien, stekken en oculeren. Oculeren geeft de beste resultaten, omdat je dan zeker bent van de soort en een sterke onderstam hebt, maar het is niet eenvoudig om dit zelf te doen.
Laat je goed informeren bij een rozenkweker of een tuincentrum.
Veel succes, en geniet van je toekomstige rosarium.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rozen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow... een hoop informatie en nog goeie ook!
Dank je wel!
jc54
12 jaar geleden
Graag gedaan, ik doe mij best....
Als je ze niet van een duur tuincentrum wilt kopen kan je ze in het voorjaar goedkoop bij veel supermarkten krijgen. Rozen houden van zon en ook van mest. Koop een pak rozenmest bij een tuincentrum en lees hoe vaak en hoeveel je ze moet bijmesten op de verpakking. Ik heb zelfs een roosje voor in de kamer in een bak buiten gezet toen hij uitgebloeid was en hij kreeg daarna weer prachtige bloemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de supermarkt zijn het toch altijd die miniroosjes? Die zijn inderdaad geweldig in de huiskamer, maar ik wil in mijn tuin natuurlijk wel graag de echte, grotere, volwassen rozen. Dank voor je reactie en de tips! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De echte grote rozen verkopen ze alleen in het voorjaar Die zijn bedoeld voor de tuin en zitten in lange dozen die vanboven open zijn. Aan het plaatje zie je wat voor kleur de roos heeft. Ik kijk altijd in de doos hoe de plant eruit ziet. Zegt toch iets over de levensvatbaarheid.
Een roos kun je het beste aanschaffen door ze te kopen bij een kweker of een tuincentrum.
Je kunt ze nu prima planten, doe er wat rozenmest bij en ze zullen zeker aanslaan.
In het voorjaar, in kleine stukjes gesneden bananenschil op de aarde leggen, dat vinden rozen het lekkerst en hierdoor krijg je prachtige bloemen.
Heel veel succes en plezier met de rozen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor de tip!
Bananenschillen.. nooit geweten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan, mijn buren wisten dat ook niet en die hebben het dit jaar ook gedaan, ze stonden versteld omdat ze dit jaar veel meer bloemen hadden dan de jaren ervoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmm... bananenschil... dat ga ik ook eens proberen.
Goede tips giweda :)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska, graag gedaan en bedankt;)"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las het toevallig een paar weken geleden op een tuin-website.bananenschil bevat kalium, en dat geeft veel bloemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Pokemon,
Bedankt voor de info over kalium, dat wist ik nog niet!
Rozen kan je los kopen vanaf november.( goedkoopste)
Ook kan je ze in pot kopen met bloemen er aan, natuurlijk zijn die wel duurder, maar de planten zijn in de groei en je kan direct zien, of je de bloemen mooi vind!!
Dus eigenlijk zou je nu een rozenkweker, of tuincentrum op moeten zoeken, om nu uit te gaan zoeken welke je echt mooi vind.
Rozen hebben veel kalk( een maal per jaar) en mest( 2 tot 4 keer per jaar) nodig en liefst volle zon.
Snoeien is een ander verhaal, want dat is afhankelijk, welke rozen je gaat planten, grootbloemige, trosrozen, babyroosjes, klimrozen, struikrozen, botanische rozen, heester rozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben dus precies op tijd met mijn vraag :)
Heel erg bedankt voor je adviezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Ed :)
Inderdaad is nu de beste tijd. En iedere roos heeft zijn eigen verzorging nodig.
je kunt rozen het best kopen als ze in bloei staan, dan kan je namelijk zien of je de bloem mooi vindt. De kwekers zijn misschien wat duurder, maar dan heb je wel betere kwaliteit dan die uit de supermarkt. En deel je de prijs door het aantal jaren dat je er plezier van hebt, dan valt de prijs best mee.

staan de rozen in een pot, dan kan je ze het hele jaar door planten, behalve als het vriest. Sommige kwekers bieden ze aan met kale wortels, die kan je het beste in okt/nov planten.

Een tuin op het zuiden is prima. Rozen houden van zon. ook staan ze graag luchtig, dan hebben ze minder last van schimmel. Niet op de tocht, maar ook niet volgebouwd tussen andere struiken. Als in het voorjaar de roos vol nieuwe uitlopers zit, komen daar snel bladluizen op af, maar die spoel je weg met een beetje water met zeep en spiritus.

Haal eens een boek in de bieb of kijk op internet, welke roos je het mooist vindt. Zoals Eddijst zegt zijn er zeer veel soorten.

Rozen zelf stekken of zaaien zou ik als beginnend tuinier niet aan beginnen. De meesten groeien op een onderstam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat is weer een stukje informatie waar ik mee vooruit kan. Sowieso koop ik nooit bloemen of planten bij de supermarkt, ik ga liever naar de bloemist. Dus ik ga eens zoeken naar een kweker in buurt, dat lijkt me het beste.
Dank je wel voor je antwoord!