Wie weet wat dit voor plant/bloem is, en hoe valt deze te stekken/vermeerderen?

We hebben een soort boompje laten groeien die we niet hebben geplant.
Nu schijnt het een schitterende bloem te hebben gevormd.
Maar wie kent deze plant het lijkt wel tropisch.
Het bloeit op een houtachtige stengel.
Zoals gezegd leek het lang er op dat het een boompje zou worden,maar nu we deze prachtige bloem erop hebben gezien willen we er meer van zien te kweken.
Helaas is er ook maar 1 bloem helemaal op de top alle andere scheuten lijken geen knoppen te vormen.
b.v.d.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Antwoorden (4)

Als het toevallig in de tuin is beland heb je alle kans dat het volgend jaar weer komt. Anders wachten tot hij uitgebloeid is, en daarna zaad oogsten en in het voorjaar uitzaaien
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het houtachtig is dan is het een struik, en die verdwijnt niet in de winter. Hoogstens laat ie zijn blaadjes vallen en loopt ie in het vroege voorjaar gewoon weer uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Mendy, deze wordt helemaal kaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie die minnen niet voor Anneliez..+
Dat is volgens mij een hibiscus, ook wel Chinese roos genoemd.
Vermeerderen kan je van oktober tot februari. Belangrijk is dat je groeistof gebruikt bij het stekken. Voorzie ook de nodige bodemwarmte: ongeveer 26 graden Celsius.
Hoe ga je te werk? Plaats 3 stekken in een pot. Halveer de bladeren van de stekken en doe een plastic zakje over de pot. Je kan de stekjes ook in een kamerkasje plaatsen. Vanaf februari en maart verpot je de stekken in goede potgrond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een Hibiscus Syriacus is het.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En soms zaaien ze inderdaad spontaan. Het kan een flinke struik worden als je hem geregeld snoeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 minnen inmiddels. Iksnappergeenbalvan.nl dus ook van mij een dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keurig en goed antwoord op de vragen, dus die minnen zijn raar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keurig en goed antwoord op de vragen, dus die minnen zijn raar.
Het is een hibiscus. Normaal hoef je deze plant niet te stekken of vermeerderen. Wij hebben een hibiscus in onze tuin en het is elk jaar weer een karwei om alle mini hibiscusjes te wieden rond de plant. Dus gewoon laten groeien en volgend jaar of het jaar daarop heb je vanzelf kleine plantjes rond je hibiscus.

Het fenomeen dat er verschillende knoppen niet opengaan hebben we ook elk jaar. Maar de plant bloeit zo weelderig dat dat vaak niet opvalt. Waar je op moet letten is, dat de plant niet op de tocht staat, daar kan een hibiscus niet tegen. Ook niet in de volle zon zetten, liefst tegen een zuidmuur in de ochtendzon.

Normaal bloeit hij van juni tot en met oktober, maar dit jaar, met de warmte in april, is hij vroeger beginnen bloeien en is hij nu al in herfstooi (blad begint bruin te worden). Hieronder wat info over hibiscus, moest je hem toch willen vermeerderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
extra info: de hibiscus loopt ieder jaar pas heel laat uit. Dan denk je in april dat hij dood is, komen er eind mei toch blaadjes aan. Dat ie in juni al bloeit is erg vroeg: bij mij pas half augustus.
Kan goed tegen snoeien (heb je meteen stekken) na de bloei. Tegen een zuidmuur heeft ie volle zon. Daar heb ik hem oook staan, en heeft ie het prima naar zijn zin.
op het oosten heeft het nadeel, dat een plant meteen na de nachtvorst ochtendzon op zijn koppie krijgt, en dan zijn de wortels nog bevroren terwijl de bladeren extra verdampen. Op het oosten zet je dus alleen sterke, goed winterharde planten, zoals deze hibiscus
nou de vorige mensen hebben al gezegd hoe die heet...

met stekken is het heel simpel: als de bloemetjes dood gaan, veranderen die in een soort van balletje waar zaadjes in komen. wij hebben die in onze tuin staan. dus als de zaden komen, ga ik altijd schudden aan die plant, zodat alle zaden eruit vallen. je hoeft er niks aan te doen. en na een tijdje komen ze vanzelf op. dan is het alleen nog maar een kwestie van verplaatsen en je hebt ze.

je kan ook een takje afknippen, en dan met stekpoeder in een potje met goeie aarde (uit zo'n zak) doen, en dan blijven water geven. en dan komt het ook goed :D

suc6