Welke klimrozen maken niet zoveel wilde grondscheuten aan en zijn makkelijk in toom te houden?

Of doen ze dat allemaal wel? Ik heb er nu een jaar of 5 een die door moest gaan voor een New Dawn, maar dat is het dus duidelijk niet want deze heeft grote donkerroze tot rode bloemen. Omdat ie wel bloeide als een tierelier heb ik hem toen maar laten staan. Maar nu wil ik hem dus vervangen voor een andere omdat deze al zoveel grondscheuten heeft steeds dat ik het haast niet meer kan bijhouden, ze komen nu al ruim een meter vanaf de roos uit de grond.

Hij moet tegen een houten rozenboog op groeien en het liefst zou ik dan een met kleinere, liefst roze theeroosjes oid willen hebben. Welke kan ik dan het beste nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Wile scheuten zijn scheuten die lager dan de oculatie uit de plant groeien.
De meeste rozen zijn geoculeerd op een wilde roos, deze plek van veredelen zit net bij of onder de grond, er onder is dus nog steeds de wilde roos en er boven de gekweekte.
Klimrozen bloeien op de takken van het jaar er voor, of ouder
maar klimrozen, zeker de New Dawn, maken ook ieder jaar lange rechte takken die snel omhoog groeien.
DIT ZIJN GEEN WILDE TAKKEN!
Dit zijn de takken waar volgend jaar de meeste rozen aan komen, vooral de New Dawn is een zeer forse groeier, dus zal je ieder jaar veel van deze nieuwe takken krijgen.
Onder de oculatie kunnen wel wilde takken ontstaan, immers dat deel van de roos is nog steeds wild.
Bij beschadigging van de rozenwortels, Door spitten, vormen zich scheutjes die later lange wilde takken worden.
Heb je daar last van, graaf dan de grond zover weg, dat je op de wortel zit en breek/ scheur nu de tak van de wortel af, richting de roos zelf.
Knip je ze af, dan ontstaan er direct weer nieuwe wilde scheuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt eens kijken bij een goede rozenkweker (of op de site ervan) naar welke rozen voor jouw doel geschikt zijn - als je een rozenboog wilt laten beklimmen, moet je of snoeien of een soort kiezen die niet woest groeit.
Ik heb een Francis E. Lester die in m'n kronkelwilg groeit, ik zie sommige takken 2 meter per seizoen groeien, als je die langs een pergola zou willen leiden gaat ie er waarschijnlijk met rek en al vandoor ;-) Goede adressen zijn: http://www.dewilde.nl/
http://www.belle-epoque.nl/
http://www.zeeuwserozentuin.nl/nl/main.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De New Dawn is eigenlijk veel te onstuimig wat betreft groeien en hij bloeit maar betrekkelijk kort, komt bij, dat zijn stekels enorm scherp en veel zijn.
Alle klimrozen zijn geënt, dus ze hebben allemaal een wilde onderstam.
Maar normaal gesproken heb je van wild opslag niet zo veel last.

Andere antwoorden (1)

De New Dawn was er een hele goede keus voor geweest. Jammer dat ze u een andere hebben mee gegeven. Kaartje verwisselt misschien. Of de scheuten van de "onderstam" hebben de New Dawn meteen in het begin al ingehaald.

De New Dawn ruikt ook erg lekker. Maar wel subtiel.
Voor een rozenboog misschien juist erg mooi.
Heeft bloemen niet groter dan 8 cm doorsnede

De New Dawn is alleen geen thee roosje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of een New Dawn snel groeit hangt mede af van de voeding die u geeft. Veel rozen kunnen extra's in de vorm van mest goed gebruiken. Maar de New Dawn kan goed zonder. Blijkt uit eigen ervaringen ermee.