Ik heb een vijvertje van 1000 liter, max 80 cm diep. Wat is hiervoor de beste beluchtingspomp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Een beluchtingspompje voor een vijver is alleen nodig als het hard gaat vriezen.
Door het verplaatsen van het water door de luchtbelletjes blijft er een wakje open en kunnen moerasgassen ontsnappen.
Voor een klein vijvertje van 1000 l. is het kleinste pompje voldoende groot.
maar let op!
Veel pompjes zijn aquarium luchtpompjes en geen vijverluchtpompjes, deze stoppen er mee als het hard gaat vriezen.
Koop dus een echte vijver beluchtingspomp b. v. van Rena, maar er zijn nog veel andere goede soorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De beste manier om er zuurstof in te krijgen is waterplanten toevoegen die zuurstof produceren.

Ga je er vissen in houden dan wordt het een ander verhaal.

Het aantal vissen is bepalend voor de hoeveelheid zuurstof die je dan moet zien toe te voegen.

Maar je kunt beginnen met het bijna kleinste pompje dat er is, en dan liefst op zonne energie natuurlijk.

De ubbinkpompjes Air200 houden het heel erg lang vol.
Kunnen twee luchtsteentjes aan.
http://www.ter.nl/webwinkel/product_info.php?cPath=832_834&products_id=8998&osCsid=1408e4288111aa29e5a3a3d763ab8d3f

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij deze Ubbinkpompjes (15 euro ongeveer) zitten lange luchtslangen. Daardoor kun je de pomp zelf droog en vorstvrij zetten, en het beluchtende steentje 10 meter verderop in de vijver leggen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een pompje op zonne energie is 3x zo duur in aanschaf, maar kost niets meer aan elektriciteit.
http://www.solaraqua.nl/c-969512/zuurstofpomp-zonne-energie/