Welke grondbewerking voor het aanplanten van een hakhout bos?

Kleigrond, momenteel grasland, willen er een gemengd hakhoutbosje aanplanten (zwarte els, wilg, meidoorn etc.)
Moeten we de graszoden er afschrapen met de graafmachine, of alles doodspuiten (liever niet!) of omploegen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

In vrijwel ieder stuk cultuurgrond, zit een storende laag in de grond.
Door die laag kan er bij veel regen het water niet weg en bij droogte kan het grondwater niet omhoog komen( capillaire werking)
Het is dus van groot belang, dat die storende laag doorbroken wordt.
Een ander probleem kan het gras gaan vormen, in gras kunnen jonge bomen de eerste jaren slecht groeien.
Oplossing is met een minigraver, of grotere machine, het grasland om te spitten, 60 a 70 cm. diep ( zonodig dieper)
Dan is de storende laag weg en het gras er onder.
Ploegen gaat niet diep genoeg, die doet niets aan de storende laag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De grond is 5 jaar geleden opgebracht, baggerspecie om op te hogen en daarna de oorspronkelijke toplaag weer aangebracht.
Het perceel is sowieso vochtig, naast een sloot, vandaar ook de gekozen beplanting. Nu dacht ik zelf om de graszoden te verwijderen met een minigraver en vervolgens de onderlaag om te ploegen en vervolgens grof te eggen om gemakkelijk te kunnen planten en de boel een beetje vlak te trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja mogelijk heb je dan geen last van een storende laag.
met het verwijderen van de graszoden heb je wel een enorme berg graszoden, zeg maar 50 l. per m2.
bij 100 m2 heb je dan al 5 m3
Maar mogelijk kan je dat ter plaatse kwijt, zelf deed ik het altijd omspitten met een graafmachine, dan was je van de zoden af en het was gespit.
Maar zoals jij zegt, kan het natuurlijk ook.