Waarom gaat het mos dood in mijn stadstuin?

Soort mos: steenbreek
Periode doodgaan: eind vd zomer
soort tuin: schaduwrijk in amsterdams

Welk soort mos kan ik wel gebruiken? Ik ben nl op zoek naar een groene bodembedekker (gras overleeft helaas ook niet).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Antwoorden (4)

Algen vormen een dun laagje dat vocht en stof vasthoudt. Op dit laagje gedijen mossen, omdat mossen water vasthouden. Vochtplekken zijn een voedingsbodem voor mossen. Ik neem dus aan dat het niet vochtig genoeg is in de stadstuin. Mogelijke oplossing: schaduw creëren en vochtig houden.

Toegevoegd na 39 minuten:
Mossen houden van een zure omgeving, het verlagen van de pH waarde van de bodem is ook een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mos gedijt op grond die arm aan voedingsstoffen is . Een ligging in de schaduw of vochtstuwing in de bodem kan eveneens de groei van mos bevorderen.
Dus de oorzaak ligt waarschijnlijk in de droogte en (in) directe invloed van de zon.

Mogelijk andere oplossing voor een bodembedekker (http://www.donkergroen.nl/pageid=352/Bodembedekker.html)
Afhankelijk waarvoor je het wilt gebruiken kun je een geschikte plantensoort kiezen/bijvoorbeeld zoals op daktuinen waar bepaalde sedumsoorten altijd een begroeide aanblik bieden.

al@din HJ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ehh, een misverstand. Mos groeit inderdaad goed in de vochtige schaduw, dus in stadstuinen.
Steenbreek is géén mos, maar een rotsplantje, dat dus juist volle zon nodig heeft.

deel 2. echt mos kan je kopen . in NL meestal onder de naam sphagnum, maar in Japanse tuinen gebruiken ze veel meer soorten mos.

andere schaduwminnende bodembedekkers zijn: maagdenpalm (Vinca minor) dovenetel en penningkruid (lysimachia nummularia. De eerste bloeit blauw, de tweede geel of paars, de derde geel.

en kijk eens op http://www.goeievraag.nl/vraag/planten-vochtige-schaduwrijke-tuin.477
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een naamsverwarring wat mos betreft.
Mos is een groenblijvend sporenplantje, dus heeft nooit bloemetjes!!!
Alle andere plantjes die op mos lijken en wel bloemetjes hebben, zijn geen mos!!!
Zelfs het sterretjesmos is geen mos omdat er bloempjes in komen!
Steenbreek is een rotsplantje dat erg goedkoop is , hard wil groeien en snel weer dood is , zeker in de schaduw.
Ook willen de katten ernog wel eens graag op plassen, waardoor ze dood gaan.

Een altijd groene bodembedekker voor de schaduw is Pachysandra, plant er 7 op een vierkante meter want het groeit niet zo hard, maar is daardoor zeer duurzaam.
Ook het sterretjes mos is erg geschikt voor zo´n plaats in de schaduw.
Alle soorten van de Heugra, ook wintergroen zijn geschikt.
Zo ook de kleine maagdenpalm, wintergroen en leuk bloeiend in het vroege voorjaar (blauw)
Verders zou ik even kijken in de tuinen van de buren wat daar ook in de schaduw kan groeien, zie je iets leuks vraag even een klein takje aan de buren en ga er mee naar een tuincentrum.