Kun je van je gras afkomen door een laag aarde te storten boven op je gazon? Hoe hoog moet de laag aarde zijn om dit te bereiken?

Wij willen op de plek van een gazon een verhoogde plantenborder maken en zouden het liefst aarde op het gazon willen storten zodat we dit niet hoeven af te graven. Wij vragen ons af of het gras dood gaat als er voldoende aarde op gestort wordt, zoja hoe hoog moet de laag aarde zijn? Of blijven we altijd last houden van gras in de plantenborder en zal het gras toch moeten worden afgegraven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
14.8K

Het beste antwoord

Indien het gazon normaal is onderhouden, zitten er geen kweekgrassen in, dat zijn grassen die ondergrondse uitlopers hebben en kunnen gaan uitlopen.
Voor een verhoogde border heb je toch wel minstens 30 cm. grond nodig, gooi je dit over je gazon, dan zal er geen gras meer doorheen komen.
Wordt het minder dan 30 cm. dan is er te weinig grond om een flinke plant te planten, immers dan zit je al snel op het oude gras zelf.
Een laag grond van 20 cm. dik, kan al geen gras meer omhoog groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal juist, waar haal je het toch vandaan....+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
trebsjig, ha, ha, het is mijn vak.

Andere antwoorden (4)

Het gras zal door blijven groeien dus ik ben bang dat je het eruit mort halen , succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kreeg ooit een huis met mega-hoog onkruid/gras in de tuin. Eerst alles goed kort gemaakt. Vervolgens 2 spaden diep omgespaaid. Na 1 week herhaald, vervolgens na 2 weken nog eens en dit werkte zeer effectief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het omspitten, en dan bedoel ik : stuk gras, omdraaien en weer terugleggen. Dan groeit het gras niet meer omhoog, en krijgt het geen lucht meer en zal het sterven. Je kunt ook roundup gebruiken, maar dan heb je kans dat het vergif in de grond blijft zitten en dit heeft een heel negatief effect op planten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van een gazon weer een tuin wilt maken dan steek je eerst een spade breed de graszoden weg en legt die aan de achterkant van het gazon. Vervolgens doe je dit ook met de grond die er onder zat. Nu steek je de volgende voor graszoden af en legt deze omgekeerd in de geul. Vervolgens leg je hier weer de grond bovenop die onder de graszoden zat. Zo ga je dan verder tot het einde en als laatste leg je de eerste graszoden in de laatste voor en hierop ook weer de grond die je naar achter hebt vervoerd.
Je bent nu voorgoed het gras kwijt en dit komt ook niet meer terug.