Bestaat er een planten soort voor buiten die een muurtje kan verstevigen?

Om een gemetselde plantenbak iets te verstevigen, zitten enkele stenen los, niet alleen bovenop want die kan ik vastzetten met cement, het geheel is wat zwak. Gaat om bak van meter of 4 lang en 50cm breed 60 cm hoog. Ik zoek dan een soort die wortels in de stenen laat groeien oid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Als het een wankele, hoge muur zou zijn dan mocht je er geen klimplant tegen laten groeien. Klimop kan oude muren zelfs omver trekken. Maar in het geval van een laag tuinmuurtje kan je het proberen te verstevigen met een klimplant.

Zelfhechtende klimplanten hebben hechtwortels waarmee ze zich kunnen vastzetten op een muur of schutting. Voor ons klimaat zijn 5 soorten geschikt: klimop, wingerd, klimhortensia, trompetklimmer en Japanse kardinaalsmuts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hedera oftewel klimop zou een goed idee kunnen zijn.Wij hebben òòk zo`n muurtje en de hedera houdt nu alle stenen bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hadden zo'n schutting.
als je de klimop weg zou halen zou de hele boel instorten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens, Hedera is de oplossing! +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad Pokemon, dat zou kunnen gebeuren met een schutting volgegroeid met Hedera. Maar het gaat hier om een gemetselde plantenbak van 60cm.hoog. Dat zal dan toch geen problemen geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we hadden ook geen probleem: we hebben de klimop nooit weggehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hedera groeit overigens alleen in naden die al aanwezig zijn; metselwerk dat intact is wordt niet aangetast tenzij de specie slecht is.
persoonlijk zou ik voor de klimop gaan.
Deze kan de muur inderdaad wel naar beneden trekken maar de kans daarvoor is eerder klein naar mijn mening. als de plant nog jong is en zijn takken nog klein zijn weegt hij ook niet zoveel dus heeft hij tijd genoeg om zich in de stenen te nestelen. Eenmaal hij al wat groter wordt zal hij ook wel zwaarder zijn en kracht uitoefenen op de muur dus dan valt het te bekijken of de basis van de muur nog stevig is als dit het geval is moet het wel lukken ;-)