Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er regels voor de maximale hoogte van bomen in de tuin? Mogen buren eisen dat je een hoge boom, die ruim 2m van de erfgrens staat, verwijdert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
23.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Er zullen vast wel bepaalde regels van kracht zijn mbt overlast op enige wijze daaruit voorvloeiend echter er zijn ook zeker regels in de zin van een kapvergunning alvorens daar echt wat aan gedaan mag worden. Deze kunnen wel van gemeente verschillen dacht ik. Die 2 meter lijken me sowieso behoorlijk veilig en netjes maar dat hangt natuurlijk ook van de gehele afmeting van de boom af en, mocht men op een zaak aansturen, de redelijkheid van de eis. Ik zou dus eerst bij de gemeente informeren, succes in ieder geval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien de bomen in je tuin overlast bezorgen bij de buren, doordat ze veel zon weghalen of een gevaar zijn voor hun eigen huis, tuin of personen, kunnen de buren van je verlangen de bomen te verwijderen, heel vaak gaat de aanvraag eerst naar de gemeente, die moet vaak eerst een kapvergunning geven, maar ook via de rechter is het mogelijk kappen te voorkomen, of uit te voeren.
Een maximale hoogte wordt zover ik weet, nergens beschreven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over de hoogte van een boom kan ik niets terug vinden, wel dat hij 2 meter uit de grens moet staan.
Overhangende takken mag de buurman afknippen.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Ik meen ergens gehiied te hebben dat in sommige wijken verordeningen van de gemeente zijn net maximale hoogte, maar ik weet t niet zeker.
Verder zal een buur misschien wat tegen je boom kunnen doen als die onevenredig veel schaduw ontneent of inderdaat een gevaar voor hem us.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een belemmering is voor je buren dan kunnen ze er iets van zeggen. Dit soort buren conflicten ontstaan veel in Nederland waarna een rechterlijke uitspraak volgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 meter is voldoende zegt ook de bomenstichting:

Hoe ver moet een boom uit de erfgrens staan?
Buren hebben het recht verwijdering van een boom te vorderen indien de boom binnen twee meter van hun erfgrens staat (voor heesters en heggen geldt een afstand van een halve meter).
Uitzonderingen op deze hoofdregel:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze berk staat OP de erfgrens. 42 jaar geleden is de boom door twee eigenaren gezamenlijk aangekocht.
Wij hebben nieuwe buren gekregen nadat de oude overleden zijn. Deze nieuwe buren wilden de berk weg hebben omdat hij teveel zonlicht zou wegnemen.
Op de eerste plaats staat de boom er al te lang om te eisen dat hij weg moet (meer dan 20 jaar). Ten tweede hebben ze het huis gekocht zonder van de boom gewag te maken en gingen ze dus akkoord met zijn/haar aanwezigheid op de erfscheiding.

Om ruzie met de buren te vermeiden hebben we de berk drastisch laten uitdunnen en daarvoor zelf de kosten gedragen. Bij het minste of geringste zonnestraaltje gaat bij hen nu het zonnescherm naar beneden :) Mensen blijven raadsels.
(Lees meer...)
Ivana
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding