Is er iets op tegen om "overtollige" stekelbaarsjes uit de vijver in de sloot uit te zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

Vanuit biologisch oogpunt is er niets op tegen, aangezien het een in nederland van nature voorkomende soort is. Wettelijk gezien is er wel iets tegen; De flora en faune wet, paragraaf 4, artikel 14 zegt hierover: 1.Het is verboden dieren of eieren van dieren in de vrije natuur uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door het ontbreken van natuurlijke vijanden van de stekelbaarsjes in je vijver, krijg je er altijd veel te veel.
Ze uitzetten in een sloot is geen enkel probleem, vroeger zaten ze in vrijwel alle sloten.
De reiger eet stekelbaarsjes en dan de gewone baars eet ze ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eddijst, het zijn rode lijst dieren. En dan wil de overheid er iets over te zeggen hebben wanneer ze door je zelf gekweekt zijn. Net als met die ooievaar laatst in het nieuws. Die mogen ze ook niet zo maar de vrijheid geven, ook al kan het dier zich prima redden.
(Ik geef geen duimpjes omlaag hoor. Btw.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi wittemus, er zijn tegenwoordig miljoenen stekelbaarsjes, deze zijn niet beschermd en staan niet op de rode lijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn ook gewoon in de handel, heb ze jaren lang verkocht, zelf gekweekt, zelfgevangen en via de groothandel ingekocht.
Of het de driedoornige of de tiendoornige stekelbaars is; ze staan op de rode lijst.
U hebt ze in een winkel gekocht.
Volgens mij is er nu allerlei ingewikkelde regel- en wetgeving waarin staat dat je een "huis"-dier niet in de vrije natuur mag uitzetten.
Maar als je het mij vraagt en ik zou heel eerlijk antwoorden, dan mogen ze blij zijn dat er mensen zijn die een overschot aan gekweekte beschermde diersoorten in het wild terug willen en kunnen zetten.

Kortom: Ja er is iets op tegen, wettelijk gezien.
Al is het me een raadsel hoe dat zit want de wetgeving is soms bijzonder ingewikkeld.
En ik heb heel sterk de indruk dat er geen agent is die hier een idee van heeft, laat staan dat er op gehandhaafd zal worden.

Wilt u wel graag precies weten hoe het zit, neemt u dan contact op met de AID groendesk meldkamer.
Voor particulieren is dat telefoonnummer:

http://www.aid.nl/aid_gd_home.htm

Toegevoegd na 19 uur:
Hoe gecompliceerd zie je hier onder:

- Flora en Fauna wet H3 paragraaf 4 art 14 sub 1 zegt "Het is verboden dieren of eieren van dieren in de vrije natuur uit te zetten." Waaronder stekelbaarsjes.

- Flora en Fauna wet H3 paragraaf 4 art 14 sub 3 zegt "Het is verboden planten of dieren, behorende tot bij algemene maatregel van bestuur aangewezen soorten, onder zich te hebben, binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen, te koop te vragen, te kopen of te verwerven, ten verkoop voorradig of voorhanden te hebben, te verkopen of ten verkoop aan te bieden, te vervoeren, ten vervoer aan te bieden of af te leveren, te gebruiken voor commercieel gewin, te huren of te verhuren, te ruilen of in ruil aan te bieden." Waaronder stekelbaarsjes.

- Flora en Fauna wet H3 paragraaf 4 art 14 sub 5 zegt "Het verbod, bedoeld in het eerste lid, geldt niet voor het uitzetten van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen vissoorten, waarop de Visserijwet 1963 van toepassing is."
Vervolgens de visserijwet 1963 opzoeken en kijken of de bewuste vis er in staat en wat er over gezegd wordt.

Sneller is het te bellen met AID groendesk meldkamer. Die kunnen precies uitleggen hoe en waarom de wetgeving zus en zo zit ALS u het wilt weten.
Maar gehandhaafd zal er niet op worden tenzij je dat graag wilt om een gerechtelijke uitspraak hierover te kunnen horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
phoe, wat een regeltjes en regels, absurd gewoon.
Er staan hier zwanebloemen in mijn sloot, die zijn beschermd!
Niet aankomen en er al helemaal niet uithalen en verkopen!.
maar als de sloot weer schoon gemaakt wordt, liggen ze met duizenden op de kant, dan mag ik ze nog steeds niet oprapen, vervoeren en verhandelen.
Of er moeten papieren bij komen, dat ik eerst moet aanvragen, maar tegen die tijd dat ze er zijn is het weer kerst!