Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn buurman zijn heg snoeien via mijn ingang van de tuin, huur grond?

De heg staat 30 cm uit de grens op zijn grond maar wil via mijn thuin de heg snoeien wat ik niet wil

7 maanden geleden
in: Tuin
989
ronron1212
7 maanden geleden
Het is toch netjes dat hij zijn heg aan jouw kant ook wil bij houden.
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Is er een specificieke reden dat u dat niet wilt? Dan zou mogelijk van invloed kunnen zijn op het antwoord.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, dat mag hij.
Maar hij moet je eerst laten weten:

om wat voor soort werk het gaat
hoelang hij uw grond hiervoor moet gebruiken
waarom hij uw grond hiervoor nodig heeft en dat er geen andere manier is
dat hij de kosten betaalt, bijvoorbeeld voor schade aan uw tuin

Als hij zich aan deze regels houdt, moet u de buren toegang geven tot uw grond. Dit heet ook wel ‘ladderrecht’.
(Lees meer...)
7 maanden geleden
tinus1969
7 maanden geleden
Heb je hier een link voor?
tinus1969
7 maanden geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ladderrecht
Gezien de beschrijving gaat het om onderhoud aan onroerend goed, niet om een heg snoeien.
tinus1969
7 maanden geleden
Het lijkt me bovendien een recht vd eigenaar vh onroerend goed, niet de huurder.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Een heg lijkt me nou niet echt "roerend goed". Dat ladderrecht lijkt me redelijkerwijs van toepassing. Maar dat is mijn logica, ik weet niet hoe de juridische definitie daar over denkt.
De buurman is verplicht zijn heg te onderhouden om overlast te voorkomen. Dat kun je wellicht verbieden maar het alternatief is dan dat je zelf zult moeten snoeien. En dat op een wijze die de (heg van de) buurman geen schade toebrengt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding