Hoeveel moet ik afgraven om gras matten te leggen?

Hebben de tuin veranderd en het oude grasveldje is behoorlijk beschadigd. Ik wil dit nu verwijderen en opnieuw vol leggen met grasmatten. Hoeveel centimeter (diep) moet ik het dan verwijderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Antwoorden (3)

In principe helemaal niet: je haalt de oude grasmat weg, spit de boel eventueel 1 steek diep om of je freest de grond, egaliseert en daar kun je nieuwe graszodes op leggen.
Wel is het verstandig wat compost toe te voegen, of - als je nu veel onkruid in je gras hebt, eerst dat onkruid aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de tuin gewoon omgespit met de oude grasmat; voeding voor de nieuwe. Dat heb ik geëgaliseerd. Door het een paar week te laten liggen komt alle onkruid op die je weg kunt schoffelen. Eventueel kun je met klompen aan de grond aandrukken zodat je zeker bent dat het egaal blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste manier om weer een mooie grasmat te krijgen is om de zaak opnieuw om te spitten. Ik zou over de oude grasmat wat stalmest leggen en dan de zaak goed omspitten. Na enkele dagen kun je dan de zaak egaliseren en de nieuwe grasmat inzaaien of graszoden leggen. In het laatste geval moet je wel het geheel een week goed vochtig houden.