Wat doe ik na de bloei van een Yucca Filamentosa

Toegevoegd na 4 uur:
Ik bedoel eigenlijk, komt er in dezelfde plant later weer een bloem? Of komt hier nooit meer een bloem zodat je moet wachten op nieuwe uitlopers die er meestal naast groeien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
8.5K

Het beste antwoord

Je kunt het beste de oude bloemstengel in het hart van de plant verwijderen. Deze wordt heel hard en gaat verhouten. Na 2 of 3jaar gaat hij weer opnieuw bloeien. Je kunt ook de nieuwe uitlopers laten meegroeien naast de oude plant, dan ben je op de duur verzekerd dat je ieder jaar een bloeiende plant hebt, met een of meerdere bloemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De bloem en het eventuele dode blad verwijderen.. of bedoel je wat anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan nergens vinden dat de bloemen en/of dood blad verwijderd moet worden. Wel dat je hem na de bloei kunt vermeerderen: Palmlelie (Yucca filamentosa) is groenblijvend en behoort tot de lelieachtigen (Liliaceae). Deze vaste plant wordt vijftig tot zeventig centimeter hoog. De bladeren zijn grijsgroen van kleur en hebben witgrijze, draadvormige aanhangels langs de opstaande zwaardvormige bladeren. In juni tot en met augustus bloeit de palmlelie met grote (vijf centimeter), klokvormige bloemen in afhangende trossen. Met bloemstengels mee is de plant dan al gauw anderhalve meter hoog. In Franse tuinen wordt de palmlelie vaak op hoekpunten van een broderie of bloemperk gezet.

De palmlelie kan op drie manieren worden vermenigvuldigd. Zaaien is de minst gebruikelijke en ook moeilijkste manier. Zaai in de late herfst in een grond voor heideachtigen en zet het zaaisel in een koude kas of plaats het onder glas bij een koele kamertemperatuur. Scheuren en ook afsnijden van worteluitlopers heeft de meeste kans van slagen. Plant de worteluitloper en ook het afgescheurde deel de eerste tijd in een mengsel van zand en grond voor heideachtigen. Maak een verhouding van éé deel zand op drie delen grond voor heideachtigen. Soms ook worden kopstekken genomen. De resultaten daarvan vallen echter tegen. En: Yucca filamentosa heeft geen speciaal onderhoud nodig.