Wilde tuin gestart... maar wat komt er allemaal op?

We hebben de tuin aangepakt om deze als wilde tuin verder zijn gang te laten gaan. Nu komen er verschillende planten op, maar wie weet wat de namen zijn van deze planten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

In een wilde tuin, waar je gewoon alles laat opkomen, krijg je het onkruid dat er bij jou in de buurt thuis hoort.
Als eerste komen de eenjarige onkruiden, ook wel pioniersplanten genoemd,
Deze groep van planten kunnen alleen maar in verstoorde grond groeien en verdwijnen vanzelf weer.
Daarna komen de tweejarige en de vaste onkruiden en de eerste heesters en bomen.
Van de gewone onkruiden zijn er veel die weinig sierwaarden hebben, de canadese fijnstraal ( grootste op de foto)is niet onaardig vind ik zelf, maar het is een pioniersplant, dus zal hij de komende jaren vanzelf verdwijnen.

Toegevoegd na 11 uur:
Aanleg van natuurtuinen is mijn vak, dus als je nog vragen hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zie de Canadese Fijnstraal. Niet echt mooi in een wilde tuin. Ik zou deze uitroeien en wachten tot er mooiere planten komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En rechts op de foto zie ik de melkdistel. De rest van de planten kan ik niet goed zien.

Beide planten die ik heb genoemd kunnen ontzettend veel zaden maken en verspreiden. Nu is het natuurlijk aan jezelf of je een tuin vol met deze twee planten wilt of dat je ze gaat uitroeien.

Even een klein lesje: Op een 'nieuw' stuk grond komen eerst pioniersoorten omhoog. Deze soorten zijn altijd als eerste aanwezig, en het zal zeker een paar jaar duren voordat je ook andere planten zal gaan zien.

Tip: Ga een wandeling maken in de buurt, en als je bloemen ziet die je in je tuin wilt, hou deze in de gaten tot ze zaden hebben gevormd, en neem deze mee. Het kan even duren voor de zaden ontkiemen, sommige soorten hebben kou nodig voordat ze ontkiemen.