we hebben een houten tuinstel deze zit constant vol met wespen, waarom trekt dit hout wespen aan? Wat is hier tegen te doen??

het houten tuinstel latn we verweren er zit dus geen lak of teak olie op.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
17.2K

Antwoorden (6)

Volgens mij trekken ze die plukjes eraf om het nest te maken.
Wij hebben vorige zomer een wespennest moeten laten inspuiten, toen het helemaal leeg was hebben we het open gemaakt en die man van het bestrijden zei dat ze dat maken met o.a. dat hout, dat 'pluist' een beetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wespen maken van hout hun nesten. Dat schrapen ze af van bijvoorbeeld schuttingen en kennelijk ook van jouw tuinstel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit heb ik nog voor je gevonden:

"Nest
De nesten worden gebouwd in verlaten muizennesten, in de grond, in schuren, muurholten, spouwmuren of onder een dak. Een afgebouwd nest heeft gemiddeld een doorsnede van 20-35 cm en een wanddikte van 2 cm, maar er komen ook veel grotere nesten voor. Vaak zijn er meerdere nestingangen. De nesten worden gemaakt van plantenvezels of droog hout. Dikwijls ziet men wespen aan droog hout knagen. Door de plantenvezels of het hout fijn te kauwen ontstaat er een papierachtige stof. De raten worden gemaakt van deze grijze of bruingele stof. De zeshoekige raten zijn altijd omgeven door één of meer ballonvormige omhulsels eveneens bestaande uit hetzelfde papierachtige materiaal. In de cellen van de raat legt de koningin haar eieren. In elke cel één. De Duitse wesp gebruikt alleen droog, verweerd hout, waardoor het nest er grijzig uitziet."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wespen

Toegevoegd na 7 minuten:
Heb je laatste vraag over het hoofd gezien: waarschijnlijk helpt het toch om het hout te bewerken, hoewel: onze schutting is gebeitst en er zit geregeld een wesp op te "knagen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit doet de papierwesp. Deze wesp heeft zijn naam te danken aan het papier-achtige materiaal waarvan het nest wordt gemaakt. De wespen schrapen houtvezels van bomen (en dus ook tuinmeubelen) en vermengen dat met het speeksel tot een papje. Omdat de wespen de vezels fijnkauwen en in dunne laagjes aanbrengen, lijkt het nest van papier te zijn gemaakt.
Tijdelijk oplossingen zijn: bakje met kruidnagel of ammonia neerzetten. Hier houden wespen niet van.
Beter is om je houten tuinmeubelen een ‘onderhoudsbeurt’ te geven: Gladschuren en de bijv. in de teakolie zetten, of lakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna zeker zijn het geen wespen, omdat om deze tijd van het jaar alleen nog maar de koningin actief is, er zijn nog geen gewone wespen verder, mogelijk zijn het metselbijtjes, die zijn nu zeer actief met wel 5 tot 10 bij elkaar, ze zoeken naar gaatjes en kieren in houten voorwerpen.
Ook kunnen het sluipwespen zijn, dit zijn geen echte wespen zoals wij die kennen, maar zij parasiteren op andere insecten.
Let op de zeer duidelijk geel- zwarte strepen op hun achterlijf, dat zijn wespen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij gisteren opviel,toen ik bij ons werk tegen het afdak aankeek.
Daar zit een dwarsbalk,met om de 20 cm een gaatje van een millimeter of 6.
Daar vlogen die beestjes ook steeds in en weer uit.
Ik dacht ook dat een wesp iets groter was.
Weer wat geleerd.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist eef, metselbijtjes, ze zoeken gaatjes, brengen daar stuifmeel in, leggen er een paar eitjes tussen en metselen het weer dicht, is het gaatje diep genoeg, dan volgt er een tweede kamertje een derde enz, tot het hele gaatje gevuld is.
Zijn er erg veel dit jaar.
het zijn dus solitair levende bijtjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, d44ntje, zeker zijn er al wespen, maar dat zijn de koninginnen, die zijn nu met een nieuw nest bezig te maken, als daar de jongen van uit komen, pas dan worden die wespen lastig.
Maak eens een foto van zo'n wesp :-)
Het zouden echt de gewone wespen kunnen zijn die dus ook hout schrapen om een wespennest te kunnen bouwen maar sommige houten tuinmeubelen die je weleens ziet hebben toch nog hoekjes waar hars in zit,kan een klein beetje zijn maar ook daar komen ze op af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor wespen of bijen het ook moge zijn, ik zou in ieder geval het hout behandelen met vernis, wat ik ook enkele malen zou herhalen. Ik denk dat de animo van de wespen dan wel over zal gaan.