Blijft een bamboe plant leven als je de plant halveert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je gerust doen en zal soms ook moeten anders groeit de bamboe letterlijk uit de kluiten. Zorg dat de de oude bamboe weer van voldoende grond voorziet en bewater hem voldoende. Het moet dan helemaal goed gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@berlusconing: Wat wil je doen, twee planten maken of de helft snoeien en weg gooien ?

Het beste antwoord

Een bamboe is een vervelende plant om te scheuren/ halveren.
Dat komt doordat de wortels door elkaar heen groeien en bij het halveren kap je ook de wortels door die links of juist rechts af groeide, hierdoor kunnen stengels dood gaan na het halveren.
De beste tijd is het voorjaar, vlak voordat ze gaan groeien.
Ook laat de ene soort zich makkelijker halveren dan de ander.
Na het scheuren is het het beste om ook de helft van de lengte van de stengels af te knippen, die worden toch vaak bruin na afloop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja, jhe kan bamboe ongestraft snoeien, en ook in tween delen om 2 planten te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bamboe plant woekert ontzettend! Dus als je de helft eraf haalt groeit hij gewoon door. Hij heeft onder de grond een enorm veel wortels. En om op je andere vraag te reageren, hij wordt ook groot. Hoger dan je huis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen prettige plant als buren hem hebben en niet goed verzorgen.
Daar kunnen ze echter vaak ook niks aan doen, hij groeit echt overal tussen en onder door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alle bamboes woekeren. Ook niet alle bamboes worden 4 meter hoog. En dan zijn er nog bamboes in Nederland die niet winterhard zijn.
Kortom; het zijn bepaalde soorten bamboe die "niet te houden" zijn. Oppassen met wat je neer zet en hoe je het neerzet is het advies. @z11; als jij buren hebt met iets dergelijks kun je ze verzoeken op de erfgrens de uitlopers af te steken en weg te halen, zodat de plant niet bij jou door groeit.
Afhankelijk van wat je precies wilt; de helft afsteken en weg gooien, de helft van de stengels weg knippen, of de helft afsteken om zo twee planten te maken:

HELFT BAMBOE-STENGELS WEG SNOEIEN
Ja dat kan zonder problemen. Je houdt dan wel stoppels over. Met die stengels kun je een frame maken voor je klimplanten.

HALVE KLUIT VAN BAMBOE AFSTEKEN EN WEG GOOIEN
Ja dat kan zonder problemen ieder jaargetijde. Is wel zonde van je investering, want een beetje volgroeide bamboe kan anno 2011 veel geld opleveren. Ik zou het 2e deel dus altijd in een container zetten en te koop aanbieden als ik jou was.

HALVE KLUIT VAN BAMBOE AFSTEKEN EN ALS TWEEDE PLANT DOOR LATEN GROEIEN (OF VERKOPEN)
Dat kun je het best doen als het goed nat weer is geweest (deze hele zomer dus). Steek de wortelkluit dan door over 1 streep door de bamboe heen. Ga minstens een halve meter diep om zoveel mogelijk haarwortels heel te laten. Knip niet de stengels af, want dat is voor een eventuele verkoop of kadootje niet aantrekkelijk en ook geen mooi begin voor je eigen nieuwe plant.
Vul een container met grind voor drainage en vruchtbare grond, zet de nieuwe plant direct in een container die liefst wat groter is dan de kluit, en vul de wortelkluit met grond aan tot het ongeveer zelfde niveau als de wortelkluit oorspronkelijk stond.

De meeste in Nederland verkochte bamboe's zijn heel erg sterk en kunnen veel hebben. Er zijn er echter ook die niet echt winterhard zijn, maar het wel redden zolang ze diep genoeg in de grond staan.
Heb je die laatste soort, dan moet de tweede plant zo snel mogelijk weer in de grond terug. Nu het najaar er al weer aankomt.

Met een bamboe-kluit bestaande uit 12 volgroeide stengels kun je heel veel mensen een groot plezier doen. In tuincentra wordt daar al gauw 30 euro voor gevraagd.
Afhankelijk van de hoogte en verdere eigenschappen van je bamboe kan dat het dubbele worden of nog meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top! Bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom dan die duimen naar beneden?Wie en waarom??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spookt wel eens. Met mensen die de pest in hebben en die delen dan duimpjes omlaag uit. Ego's zijn hier ook levensgroot aanwezig. Of het nu een site is waar het om kennis delen gaat of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het jammer,dacht dat het hier niet om de puntjes ging maar om advies.Zou zeggen weg met de punten en antwoorden geven waar jij van denkt dat de vragensteller wat mee kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach. In wezen komt dit soort gedrag in iedere organisatie voor. Pas wanneer de mensen die het hoogst in rang zijn, zich met dit soort gedrag moeten bewijzen, wordt het ernstig.
Ja,maakt ook niet uit welke soort je hebt gewoon uitsteken en delen.Zeker met het weer wat we nu steeds hebben geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamboe kan je het beste in stukken verdelen in de maanden april en september dat zijn de maanden om bamboe te scheuren geen stengels afknippen deze groeien vanzelf door ze hebben hier geen last van dus alle stukken bamboe blijven gewoon leven wel in het begin regelmatig water geven