In principe altijd. Maar om mijn antwoord wat te verduidelijken:

Het is onze gewoonte om bomen in de winter te snoeien. Dit is volgens mij ontstaan door de hoveniers/gemeente die in de winter bijna niks te doen hebben, en dus maar bomen gaan snoeien omdat dat bijna altijd kan. In de zomers is er immers bijna altijd werk zat.

Sterker nog. Een boom snoeien in de zomer is beter voor de boom omdat de boom zich dan snel kan herstellen. Het word aangeraden een boom te snoeien op 21 juni, want dan is de groei van de boom het minst en kan de boom ook minder sap verliezen (bloeden).

Wat ook wel handig is om te weten.

Snoei je een boom in de winter dan heb je kans dat de boom explosief gaat reageren. Dat wil dus zeggen dat de boom heel erg hard gaat groeien op plekken waar je dat liever niet hebt. Dit heeft te maken met je de verhouding van de wortels en het takkengestel van de boom. Afhankelijk hoe rigoureus de snoei is.

Een zomersnoei zorgt ervoor dat de boom meer hersteld dan explosief reageert.

Het is dus een feit dat je het best kunt snoeien rond de rustperiode van 21 juni of gewoon in de winter. Tussendoor kan ook maar bij voorkeur in de rustperiodes.

Als je niet zeker van je zaak bent, knip dan een takje af en kijk na een uur of er sap uit de wond vloeit. Is dat het geval, laat de boom dan liever even met rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nu, straks, volgende maand ,van de winter, voorjaar enz.
je kunt hem dus altijd snoeien.

Toegevoegd na 11 uur:
Bijna alle bomen kunnen in de volle zomer gesnoeid worden, maar traditioneel zijn we gewend in de winter te snoeien, maar eigenlijk is dat achterhaalde informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste in de maand september, oktober.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de herfst tot het einde van de winter.

http://www.tuin-serre.nl/plataan-snoeien.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drastisch snoeien enkel als de sapstroom stil ligt, in de winter dus, enkele takken maakt niet zoveel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste tijd om dit te doen, als de temperatuur onder de 12 graden is. (geen vorst uiteraard) Als het om een dakplataan gaat, dan kan dit wel weer het gehele jaar. Hier gaat het vaak om minder grote takken, waardoor de wonden na het snoeien niet al te groot zijn.