Wat zet je in een kleine tuin op het Noord Oosten?

Nieuw huis, een nieuwe tuin maar ik moet nog nieuwe groene vingers krijgen. De wil is er, maar ik heb geen idee.
Het is een kleine tuin Noord Oost. Een hele lelijke schutting waar ik graag wat op wil laten klimmen (sterjasmijn?). Verder wat variatie hoog/laag en bloeiend op verschillende momenten in het jaar.
Wie o wie heeft er al wel groene vingers en wil dit 'groentje' wat advies geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
12.6K

Antwoorden (6)

Ik zou voor plantjes gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan zowieso goed varens planten, voorjaarsbloeier: Lelietje der dalen; gebroken hartje.

Klimmend: KLimhortensia, Bosrank (Clematis) en kamperfoelie.

Aronskelk is een goede late voorjaarsbloeier as je tuin ook wat vochtig is.

Zomers vlijtig liesje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klimplanten voor de schaduw zijn alle soorten klimop, ook de bonte soorten (wintergroen) , winterjasmijn, Klimhortensia, japanse kamperfoelie ( wintergroen).
Voor je tuin zelf, dat is heel makkelijk, alle bladhoudende heesters van klein naar groot (honderden soorten )
Tuinazalea"s, buxus soorten, Rhododendronsoorten, ook de dwergen, Scimmia's, alle groenblijvende Euonimus soorten en rond de 800 schaduw vaste planten en bloembollen.
Heel veel van deze soorten voor de schaduw houden van een vochtige, zure turfgrond, heb je dat niet, dan in de ruime plantgaten veel potgrond gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Wat zet je in een kleine tuin op het Noord Oosten?"

Ik zeg: Opa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Astilbe, Pioenrozen, vrouwenmantel, hosta's staan bij mij op het noordoosten en doen het prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele sterke plant is de Sedum. Groeit erg hard en is een soort vetplant. Hoeft niet zoveel water te hebben als bijv. een hortensia. Bloeit wat later en heel lang en de bloemen trekken veel vlinders aan. Ik heb zelf in mijn tuin op het noord-oosten tegen de voorgevel een prachtige vuurdoorn. In het voorjaar bloemetjes en in het najaar veel besjes + vogeltjes die er van smullen! Wat je zeker moet doen is een mezenkastje ophangen. Mezen hebben graag de opening van hun huisje op het noord oosten, ik zou zeggen;'profiteer ervan. Mijn mezenkastje is elk jaar weer bezet en het is zo leuk die jonge meesjes te zien uitvliegen! Je zou binnen de kortste keren die lelijke schutting bedekt hebben met zo`n vuurdoorn, hij groeit zo snel. Mijn ervaring is met kamperfoelie dat hij op de noord oost kant minder snel en rijk bloeiend groeit als op de zuidkant. In mijn achtertuin is hij nl. vol met bloemetjes en 3 keer zo groot als in mijn voortuin op het noord oosten. Ze zijn gelijktijdig gepland. Perfecte plant is ook het gebroken hartje. Bloeit al vroeg (staat bij mij nu in volle bloei)en groeit erg hard. Hij staat bij mij in de voortuin voor het stukje schutting tussen de buurtuin. Na 2 jaar moest ik hem al scheuren omdat hij zo wijd werd. In de winter verdwijnt hij wel maar komt al heel vroeg weer op. Verder doet de schoenlappersplant het goed op het noord oosten, de skimmia, de tuincyclaam (laag op de grond als soort bodembedekker) de laurierkers als haagplant, hortensia`s (ook erg sterk) hosta`s, astilbe, en als klimplant doet ook de Clematis het erg goed. Heeft zo`n mooie bloemen en doet het zelfs in de schaduw met bijna geen zon goed. Voor heb ik een Clematis Montana met heel veel witte bloemetjes en achter tegen de Efeuhaag met deze haag in de rug dus weinig tot geen zon, een Clematis met ca. 15 cm. grote lila-blauwe bloemen waarvan de meeldraden als waterval over de bloemblaadjes vallen. De Clematis florida'crystal fountain'.
amc