Hoe kun je voorkomen dat je schutting scheef zakt?

De schutting die er nu staat, staat minimaal 2,5 meter in de grond, maar zakt nog scheef.
Hoe kan ik dit bij een evt. volgende voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2,5 meter in de grond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan moet je palen hebben van wel 4.5 m!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, minimaal 2,5 meter in de grond. we moesten een keer een paal uit de grond halen en dachten dan er geen eind aan kwam.
(Dat het onderstuk ergens in Japan zat als ik me even goed orienteer.)

Het beste antwoord

Ik heb gewoon een zakje betonmortel rond elke paal gegooit en daar zand bovenop en de schutting staat al 7 jaar en er is geen paal verzakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grond zakt hier behoorlijk.
Soms wel tot 10 - 15 cm per jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zal je huis ook behoorlijk gescheurd zijn neem ik aan
10-15 cm is veel hoor.
Maar als je beton om de palen doet zal het wel meevallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het proberen waard.
Huis kan niet zakken, is onderheid

Andere antwoorden (2)

Klaarblijkelijk een zachte grond
Je draagpalen zijn bv 10x10 cm
Wat je kan doen in dit geval maar is wel ff graven is een groter en breder gat graven waarin je bv een stoeptegel legt (die is qua oppervlak groter ) daar midden op je draagpaal en de zooi zo ingraven
Je druk van 10x10 word zo op een groter oppervlak overgebracht en geeft zo minder kans op verzakking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is vaak afhankelijk van de grondsoort. Meestal is "bewateren" goed genoeg want dan zuigt de paal zich vast.

Als de schutting zwaar is (van bijvoorbeeld hardhout) en in losse (zanderige) grond staat, dan zou ik een stoeptegel onder de paal leggen of zelfs wat cement erbij gooien.

In het uiterste geval kun je de schutting nog verankeren maar dat is bijna een vak apart. Althans, ik zou het laten doen door een hovenier...:)