Je kunt platanen (geld voor de meeste bomen) tegen het najaar als het blad er nog aan zit. Omdat in deze tijd de bladeren nog veel vocht vanuit de boom 'aanzuigen' heb je dan veel minder kans dat ze gaan bloeden. Nou hebben platanen hier over het algemeen weinig tot geen last van maar het word toch geadviseerd. Ook is de boom op dat moment op z'n sterkst omdat hij geen energie in groei hoeft te steken en kan daardoor de wond beter beschermen tegen ziekten en plagen als schimmels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

PLatanen zijn zeer sterke planten en kunnen in principe het hele jaar gesnoeid worden. Voor echt groot snoeien moet je wachten tot na het vallen van de bladeren, hetgeen voor overige snoeibeurten overigens wel beter is.

Persoonlijk: Wij snoeien onze struiken en bomen allemaal in de periode oktober - einde maart in periodes dat er geen vorst is en ook niet verwacht wordt. Uitzonderingen zijn planten die bloeien met bloemen op takken die in het jaar ervoor gevormd worden: Die snoeien we in natte bewolkte weken zo snel mogelijk na de bloei.

Bij de meetse planten geld trouwens: Beter een keer goed snoeien dan jaarlijks matig. Durf te snijden, als je gaat snijden. Elke keer snoeien is een klap voor een plant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe snoeien als de sapstromen in de plant (nagenoeg) stil staan. Niet bij strenge vorst, want dan kan de wond invriezen. De beste periode is november/december. Tijdens een kwakkelwinter kan januari/februari ook nog wel.
13 jaar geleden
Bij mij in de buurt staan veel platanen. Ze worden in het najaar (september-oktober) allemaal gesnoeid (dus alle dunne takken met blad en al) door een delegatie van gemeentewerken en in het voorjaar springen ze allemaal keurig uit en het gehele jaar zien ze er fantastsch uit.