Welke beestjes zitten er op mijn rhododendron?

Of: waarom tikt mijn rhododendron?

Al een paar weken tikt mijn rhododendron. Al van een paar meter afstand hoor ik hem duidelijk tikken. Soms een enkel tikje, soms meerdere tikjes per seconde.

Ik ben gaan kijken hoe dat kon. Er blijken honderden beestjes op de rhododendron te zitten.

De beestjes zijn nu ongeveer een centimeter lang, smal lijf, groengekleurd met twee roodbruine diagonale strepen.

Het tikkende geluid wordt veroorzaakt door de kracht waarmee deze beestjes wegspringen.

Een beestje zit op een blad, en springt dan weg met een sprong die zeker 30 tot 40 cm is. Meestal begint het beestje tegen het einde van de sprong te vliegen, en landt dan op een ander blad van dezelfde rhododendron.

De beestjes springen dus weg op de sprinkhanen-manier, maar ze zien er niet uit als sprinkhanen; ze hebben ook niet de kenmerkende sprinkhaanachterpoten.

De rhododendron zit er helemaal vol mee, maar ik zie geen schade.

Wat zijn dit voor beestjes, waar leven ze van, en wat doen ze op mijn rhododendron?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Tuin
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt eng!
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoezo? Ik vind het wel grappig. Ik zit gewoon lekker op het terras in de tuin naast mijn vrolijk tikkende rhododendron. Die beestjes zijn wel interessant. Ze doen me niets, ze hebben alleen belangstelling voor de rhododendron. Ik vraag me alleen maar af wat dat voor beestjes zijn, waar ze zo ineens vandaan komen (ik heb ze niet eerder gezien), en waar ze van leven - want het zijn er véél, minimaal één beestje per blad, en dat over de hele struik.
Pieter2011
12 jaar geleden
http://youtu.be/12U2AqvM57I

Het beste antwoord

Dat zijn vast cicaden (of cicades?). Die kunnen niet alleen vliegen, maar zijn ook uitstekende springers. Ze kunnen knopsterfte of dode knoppen veroorzaken, want hij verspreidt een schimmelziekte. De larven van de cicade nestelen zich in de knoppen. Het veroorzaakt geen directe schade aan de planten, hoewel er enige zuigschade aan de bladeren kan ontstaan in de vorm van bleke plekjes
Men kan de cicade bestrijden door de plant te bespuiten met Zpruzit van ecostyle, ook de dode knoppen verwijderen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Cicaden staan bekend om hun unieke soort geluid, waarmee mannetjes vrouwtjes proberen te lokken. In tegenstelling tot sprinkhanen, die op een wrijvende manier geluid maken, zijn cicaden uitgerust met een paar dunne membranen aan de voorkant van de buik. Door de aangehechte spieren te spannen, produceren de membranen een karakteristiek geklik dat aan het indrukken van een blikje doet denken. Het lied van de cicade omvat een zeer complexe reeks van deze klikjes. Twee grote luchtzakken in de buik versterken het geluid, zodat het op een afstand van meer dan één kilometer te horen is.
Alle cicaden zijn planteneters. Ze zijn uitgerust met een lang zuigorgaan, dat ze in planten kunnen steken om het sap op te zuigen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Pieter2011
12 jaar geleden
+
Knap hoor!
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed gevonden! Dit zijn inderdaad "mijn" tikkende beestjes.