Mijn hedera ziet er deze zomer heel slecht uit. Volgens mij heeft hij veel ziektes. Wat is er,moet al het blad verwijderd worden, met of zonder steel?

Mijn hedera heeft deze zomer veel gele blaadjes, en blaadjes met gaten er in en ook nog met rood-geel bonte blaadjes er in. Sommige hebben kleine witten beestjes en een soort spinnenwebben er op. Dit zit meestal op de bladeren met geelbruine vlekken geloof ik. Welke ziektes hebben ze allemaal en moet ik álle beschadigde bladeren er af halen? Zo blijft er niets over...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
18.2K

Het beste antwoord

Je hedera heeft wat we noemen een 'stresskleur'
Als een hedera te droog of te nat staat, is hij niet langer meer mooi groen, maar roodachtig, soms bruin, of gele randen.
Afgelopen voorjaar kon hij zeker te droog gestaan hebben, dat geeft later in de zomer afvallend geel blad.
Ook zit er denk ik spint in, witte beestjes en webben.
Ook dat wijst op te droge grond.
Graaf eens wat grond weg bij de voet van de plant tot een cm. of 30, kijk of dat te droog is.
De stukjes uit het blad is van de behangersbij, die knippen er ovale stukjes blad uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gele bladeren die vooralachterin zitten, zijn gewoon de bladeren die er van nature afvallen, dat gebeurd pas als het nieuwe blad er aan zit, is dus heel normaal, misschien is het wat meer dan normaal door het droge voorjaar.
Ze vallen er van zelf af, haal er maar flink de bezem er door heen.
Die met die gaten er in hoeven niet weg, mag wel als je dat wilt hoor.
de behangersbij is nu al weg, die knipt ovale stukjes uit het blad, voor zijn nestje, hij sluit het af met een rond stukje.
Dus maar flink water en mest er bij.
Kijk wel nog even of het droog is onder de grond.

Andere antwoorden (1)

In principe is een klimop een oersterke plant die bijna niet weg te krijgen is.

Als de plant het anders wel goed doet zou je kunnen gaan zoeken naar de oorzaak.

Is er iets veranderd dat invloed kan hebben? Krijgt ie genoeg water? Heeft ie genoeg wortels, of zijn ze losgewoeld door woelmuizen? Heb je in de buurt toevallig met een giftige vloeistof gewerkt? Is er iets met/aan de grond gebeurd? Etc etc.

Als het echt mis is, kan je overwegen flink terug te snoeien. Zo hoeft de plant minder takken te verzien en kan ie op kracht komen. Je kunt een paar takken op 10 cm boven de grond afsnoeien en een paar takken wat hoger, bijv 1 meter en kijken wat het beste voor de plant is.

Jouw probleem staat er niet bij, maar misschien heb je wat aan deze link?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me voorstellen dat je er voor terug schrikt. Als niets anders lukt, zou je het in je achterhoofd kunnen houden. De groeikracht van een gezonde klimop is groot, je zou wel vrij snel weer een verjongde plant kunnen hebben, maar de oorzaak aanpakken, die nu nog een raadsel is, is natuurlijk het beste. En daar ben je naar op zoek!