Waarom zitten er allerlei soorten insecten op de bladeren van de Griekse Alant? Van alle planten in de tuin heeft deze de meeste aantrekkingskracht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

In Spanje gebruiken ze de wortel van deze plant als natuurlijke vliegenvanger. Ze hangen ze voor hun raam en lokken zo de ongewenste beestjes.
Misschien komt het daardoor dat de Griekse Alant ook zo aantrekkelijk is voor andere insecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Griekse Alant heb ik hier ook staan en ken het verschijnsel.
In tijden van veel regen en koel/ koud weer, zoeken insecten direct als het droog is de zon/ warmte weer op.
Ook als de zon niet schijnt , komt er toch warmte door de wolken heen.
Insecten voelen dit goed. de stand van de bladeren ten opzichte van de zon is optimaal. tevens zijn de bladeren groot en hebben ze een goed overzicht op de omgeving.
ook hier zie ik veel vliegen, vooral zweefvliegen op die bladeren zitten.
Een andere reden is me niet bekend.