Als ik nu (eind zomer) een stuk grond wil omturnen tot grasmat, wat is dan de beste manier? zaaien, zoden...?

het hoeft niet meteen dekkend te zijn, maar wel graag volgend voorjaar een mooi grasveldje.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

een rol is niet nodig, een graafmachientje wel?
ik zou zeggen andersom.
Het belangrijkste zijn drie dingen: hoe groot gaat het grasveld worden, hoe veel geld heb je er voor over, en hoe snel wil je het hebben.
Als het voorjaar vroeg genoeg is, is september een prima tijd om te zaaien. Gras is na 3 weken gekiemd, en al na zo'n 5 weken kijk je tegen mooie sprietjes aan. Bij zoden heb je meteen mooi zicht, maar dat is duurder, dus als je een groot stuk moet doen zou ik zaaien.
Verder is het inderdaad heel belangrijk dat de ondergrond niet alleen vlak er uit ziet, maar ook overal even veel aangestampt is. Hoe je dat doet moet je zelf weten. Dus eerst goed omspitten en onkruid verwijderen, en dan gelijkmatig aanstampen.
Ik heb een grote plaat multiplex neergelegd, en dan maar lopen en stampen. Geen voetstappen maken naast de plaat.

Tip: na het zaaien komt het onkruid in pas omgespitte grond net zo snel op als het gras. Niet druk om maken: het meeste kan niet tegen regelmatig maaien, dus je bent het straks weer snel kwijt ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nu het herfst is en er regen valt te verwachten is dit wel een goede tijd om graszoden te plaatsen.Gelijk resultaat en aangezien er "juist in het begin veel gesproeid moet worden is het dus wel handig omdat in de herfst te doen.Eerst goed omspitten en onkruid verwijderen dan event worteldoek en nieuwe aarde erop.Dan de zoden"aanstampen doormiddel van plank erop leggen en er op lopen.Planken er weer af en daarna 6 weken niet op de graszoden lopen.

Toegevoegd na 4 uur:
In de winter is de grond bewerken veel lastiger,en na nachtvorst niet te doen..Denk ik:>)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erika, wat moet je met worteldoek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Worteldoek houdt onkruid voor een groot gedeelte tegen.Ik gebruik het ook in een grote zinken bak waar onderin gaten zitten voor de afwatering.Dan een stapel stenen erin,dan worteldoek en daarna tuinaarde.En dan planten erin.
Dan kan het waterweglopen maar hoef je niet heel die bak met aarde te vullen.Wel genoeg aarde zodat de planten kunnen groeien natuurlijk.
Als eerste moet je een goede grondbewerking uit voeren, je komt er immers nooit meer onder als later blijkt dat de grond er onder te hard is.
Met een kleine graafmachiene is het zo gebeurd.
Daarna de grond met je voeten aantrappen, harken en weer aantrappen en weer harken, net zo lang dat het nergens meer inzakt en alles vlak is.
Laat je niet gek maken dat het met een rol moet gebeuren, dat is onzin.
Hierna kan je gras zaaien of zoden leggen.
Zoden wel met een rol aanrollen.
September is de beste maand om te zaaien.
Zaaien is goedkoop en het gaat snel en hoe eerder hoe beter het al in het voorjaar is.
Zoden is veel duurder, maar meteen groen, het kan zelfs in de winter gelegd worden.
Dus conclusie: ben je nog optijd met zaaien dan heb je in het voorjaar al een aardige grasmat en met zoden heb je dat direct en hoef je ook geen haast te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top