mag iemand in zijn voortuin 2 lagen prikkeldraad aanbrengen om lastige buurkinderen te weren?

de kinderen komen herhaaldelijk via het hek de tuin in om de bal te halen
(ze weigeren gebruik te maken van de speeltuin iets verder op loopafstand)
wij moeten steeds weer voor de kosten opdraaien om het hek te repareren en nieuwe planten aan te schaffen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
23K

Het beste antwoord

Er is al veel over beantwoord, maar toch denk ik dat er nog wat uitleg nodig is waarom wel en waarom niet.

Ja, je mag prikkeldraad spannen. Helemaal geen probleem.
Zelfs met schrikdraad erop, ook hartstikke fijn.

Maar stel dat een kind zich er (ernstig) aan verwond, ben je dan schuldig?
Ja, je geeft zelf al aan dat kinderen herhaaldelijk de tuin in lopen.
Echter je hebt nooit de opzet (tenminste dat neem ik aan hopelijk) om daadwerkelijk die kinderen te verwonden, je wilt ze allen uit de tuin weren toch? Waarom zou je dan toch schuldig kunnen zijn?

Omdat de wet spreekt over bewuste schuld.

Van bewuste schuld is sprake, als de dader tevoren aan de mogelijkheid van het gevolg heeft gedacht, doch daarmee onvoldoende rekening heeft gehouden, het gevaar daarvan lichtvaardig heeft onderschat.

Je weet namelijk dat er kinderen de tuin in komen, je weet ook dat prikkeldraad letsel kan veroorzaken. Dus je kan redelijkerwijs aannemen dat de kans erg groot is dat een kind zich gaat verwonden.

Ik kan je op een briefje geven dat als jij prikkeldraad plaatst op een locatie waar normaliter de kinderen herhaaldelijk (zoals je zelf schrijft) over het hek klimmen en zich snijden aan het prikkeldraad, en de ouders gaan hiervan aangifte doen, dat je dan echt nat gaat en een probleem hebt.

Theoretisch: Ja je mag het spannen.
Mijn advies: Doe het aub niet en probeer een andere oplossing te verzinnen.

Hoop dat het duidelijk is nu!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan de minner zich even verklaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik verklaar plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien omdat er geen bronvermelding bij staat?
ik min dus niet en plus ook (nog) niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje: Dan zou ik als bron mijn eigen brein moeten neerzetten (strafrecht studie) vind ik een beetje vreemd om dat te vermelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat er alleen van bewuste schuld sprake is als er bewust een overtreding wordt begaan, waarna de gevolgen te licht ingeschat worden? Als kinderen prikkeldraad zien, beste als je er ook voor waarschuwd, en er alsnog overheen klimmen, is dat jouw schuld? Bij weilanden wordt de eigenaar ook niet aansprakelijk gesteld, of is dit vergezocht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ haydy, dat is jouw goed recht, maar hou aub wat ik beschreven heb ik jouw achterhoofd. Ik heb eens met dat bijltje gehakt (althans gezien bij een ander) en je kan er een hoop gezeik mee krijgen. Maar ik snap je wel, "fijn" dat andere ouders zo meewerkend zijn....niet dus. Eén tip nog als je het wel gaat doen: Zorg dat het erg zichtbaar is. Dat de kinderen bij voorbaat al zeggen: Ok, hier ga ik niet overeen klimmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Oskat: Nee, je hoeft niet eerst een overtreding te begaan. Even een heel simpel voorbeeld, een glazenwasser zet zijn emmer op een heel smal vensterbankje op 3 hoog.
Hij doet een handeling waar je redelijkerwijs kan nagaan dat dit gevaar kan opleveren. Echter hij heeft niet de opzet om het op iemand hoofd te laten landen. Valt hij dan toch, dan kan hij strafrechtelijk vervolgd worden omdat hij beter had moeten weten. In dit voorbeeld (vraag) komt duidelijk naar voren dat de kinderen om de haverklap over de schutting klimmen. Zit daar opeens prikkeldraad, dan kan je voor bewuste schuld vervolgd worden. Daarom gaf ik ook het advies net, als je het toch plaatst, maak dan heel duidelijk dat het er zit. Goed zichtbaar of met een bordje o.i.d
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Kan de minner zich even verklaren?" + Irritant he die minnen zonder argumentatie, als je mint wees dan ook mans genoeg om te zeggen wat er niet juist is in jouw ogen. Heb ook vaak het idee dat mensen minnen als het antwoord hen niet bevalt ongeacht of het juist is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Tomaat, oude avatar terug?
Ja, ik deel jou mening. Iemand hier had er een leuke naam voor: minkukels. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe zal het met schikdraad zitten? Dat kan pijn doen maar verwond niet, toch? Ik kan de vraagsteller echt wel goed begrijpen........het is vast er lastig. Schikdraad schrikt natuurlijk goed af.......Mag dat wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oja, +

Andere antwoorden (22)

Ik denk dat het wel zou mogen want je moet zelf weten wat je in je tuin plaatst,maar ik vind dit wel erg rigoreus.

Is het niet beter om eerst een gesprekje met de ouders aan te gaan?
Lost dit niets op dan zou je de kosten van de schade kunnen verhalen op de ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kun je de schade verhalen die hun kinderen maken. Je zou ook nog proberen of de wijkagent kan bemiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig he, kinderen... Ze zouden ze gewoon allemaal op moeten sluiten. Wees blij dat er op bepaalde plaatsen in ons landje nog steeds kinderen veilig en zonder voortdurend toezicht buiten kunnen spelen. Op heel veel plaatsen kan dat helaas al niet meer :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hehe zíjn er kinderen die niet de hele dag achter de pc of tv zitten is het wéér niet goed.
De ouders hebben een WA verzekering, daar kan je de schade op verhalen en schakel de buurtagent zo nodig in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mendy Ja kinderen kunnen zeker lastig zijn,maar het heeft hoofdzakelijk met de opvoeding te maken en deze ouders willen er gewoon niets aan doen,ja dan wordt het wel heel lastig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
praten met ouders helpt inderdaad niet, ze moedigen het net aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist daarom zou ik de schade gaan verhalen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mendy, klopt...er wordt weinig geinvesteerd voor kinderspeelplaatsen of voetbalvelden. Dat betekend niet dat je buren de dupe moeten worden en hun tuin maar vernield moet worden..
In je eigen tuin mag je doen wat je wil dus ook prikkeldraad ophangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IN wel, ROND niet - dus als afscheiding van je tuin mag het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat 'mag iemand IN zijn voortuin' dus niet OM zijn voortuin.
Ja het is jou tuin dus je kiest wat je ermee doet, maar prikkeldraad aanleggen zou ik niet doen omdat die kindjes zich zouden kunnen verwonden (kijk naar Johnny Hoogerland, mooi voorbeeld!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag wel prikkeldraad aanbrengen, maar jee bent wel verantwoordelijk voor eventuele verwondingen (Net zoals je bij een kelderraampje wel glas mag plaatsen in de kozijnen, maar een inbreker jou verantwoordelijk kan stellen voor eventuele verwondingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. De postbode moet natuurlijk goed je voordeur kunnen bereiken, het mag niet gevaarlijk zijn voor de argeloze die je tuin instapt.
Vraag twee is of je er goed aan doet. Het zal de verhoudingen op scherp zetten, en er komt waarschijnlijk alleen maar narigheid van.
Probeer eens wat ouders te benaderen op een vriendelijke manier, en vraag eens hoe het komt dat de kinderen niet in dat speeltuintje spelen maar bij jou voor de deur. Mogelijk is er een reden voor, die jij nu nog niet ziet.
Leg dan ook uit dat jij last hebt, en dat je er kosten door hebt.
Problemen tussen buren / buurtgenoten zijn altijd een kwestie van geven en nemen, en dat is niet altijd makkelijk. Ik zou wel proberen de sfeer goed te houden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee nee. Prikkeldraad is verboden, ik heb even op het internet rondgekeken..

Het is verboden!

Wel kan je gewoon de bal pakken, de kinderen waarschuwen, en na de 3e keer de bal afpakken en niet meer teruggeven ( mes in bal steken )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit mag volgens mij niet als het gaat om een plaats waar kinderen spelen volgens mij alleen als het tegen struiken aan is wel i.v.m. letsel als mensen er langs lopen en er in blijven hangen.
Je zou wel twee ijzer draden kunnen spannen daar komen de kinderen dan moeilijker overheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag op je eigen erf alles muv als er vergunning nodig is. Dus ook prikkeldraad. Maar pas op, als kinderen zich verwonden ben je aansprakelijk! Net als bij een zwembad, als een kind in jouw zwembad verdrinkt ben je ook aansprakelijk. Raar maar waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt niet wat je zegt, ze moeten uit je tuin blijven en hebben daar niets te zoeken. Als ze zich pijn doen, is het hun eigen schuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het maar waar. Als je niet thuis bent en een kind loopt je tuin in, valt in je zwembad dan ben je wel degelijk aansprakelijk. Begrijp dat het vreemd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, goed dat je het zegt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je hier een link van RvH waarin staat dat het wettelijk zo bepaald is? ik heb er namelijk nog nooit van gehoord..... meestal kan je het afdoen met de waarschuwing 'betreden op eigen risico'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In artikel 6:174 BW staat dat op de eigenaar van een opstal risico aansprakelijkheid rust. Dit is van toepassing op bijvoorbeeld ingebouwde zwembaden. Een eis is dat dit een gebrek moet hebben. Dit kan zijn een zwembad wat niet afgedekt is terwijl de tuin voor kinderen niet al te moeilijk toegankelijk is.
Mbt prikkeldraad kan ook de bezitter jegens derde aansprakelijk zijn.
Zal in ieder geval (lange) civiele procedure worden. Kan geen link vinden maar is in het BW opgenomen en zal zaak zijn aan te tonen dat alles in het werk is gesteld schade te voorkomen.
PS. Kan mogelijk niet meer reageren nu ivm vakantie en weet niet of er wifi is.
Na héél lang zoeken eindelijk het juiste antwoord op deze vraag gevonden,:

Artikel 2.1.6.8 Gevaarlijk of hinderlijk voorwerp

1. Het is verboden op, aan of boven het voor voetgangers of (brom)fietsers bestemde deel van de weg op enigerlei wijze prikkeldraad, schrikdraad, puntdraad of andere scherpe voorwerpen aan te brengen of te hebben hangen lager dan 2,2 meter boven dat gedeelte van de weg.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet t.a.v. prikkeldraad, schrikdraad, puntdraad of andere scherpe voorwerpen, die op grotere afstand dan 0,50 m uit de uiterste boord van de weg, op van de weg af gerichte delen van een afscheiding zijn aangebracht.
3. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder weg verstaan hetgeen artikel 1 van de Wegenverkeerswet 1994 daaronder verstaat.
4. Het in het eerste lid bepaalde geldt niet voor zover artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing is.

Dus ja, het mag, mits je een afstand aanhoudt van 50 cm van de openbare weg (2).

Toegevoegd na 1 minuut:
infopolitie vraag & antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet zeggen dat het wel heel erg creatief gevonden is hoor mbt wetgeving! Dit artikel bedoelt als een verkeersdeelnemer daardoor gewond raakt. Als een voetganger zal struikelen en zich zal verwonden zal dit artikel niet op gaan, (ondanks dat er staat voor voetgangers bestemde gedeelte) maar nogmaals, ik vind hem goed gevonden èn kan, voor verkeerdeelnemers nadelig werken. Dus van mij een plus voor het zoekwerk en creatieve toepassing van dit artikel! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je eucalypje (nu we toch in tuinsferen zijn: doen je geraniums het weer?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat de tuin geen openbare weg is heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik weet niet hoe hoog een schutting mag zijn in de voortuin, maar een iets hogere is geen optie, zodat ze er niet meer op kunnen zitten? En het hek op slot, of mollen ze dat? En verder mag je wel prikkeldraad spannen voor je schutting, dus in je tuin. Haydy, ik probeer met je mee te denken, maar als ik dit zo teruglees wordt het een soort vesting..... Misschien toch maar planten met grote stekels? Heb je overigens wel met die kinderen zelf gepraat en uitgelegd dat je geen geldboompje in je tuin hebt staan om steeds hun vernielingen te bekostigen? Ik weet niet hoe oud ze zijn, of ze op een leeftijd zijn dat ze jou gaan provoceren en treiteren omdat jij je spullen wilt beschermen. Misschien toch een rustig gesprek (zal niet meevallen) met een ijsje erbij? Ik wens je wijsheid toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies: IN je tuin mag je het zelf weten, maar ROND je tuin mag het _niet_.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Heeft u al eens geprobeerd om die kinderen uit te leggen dat u trots bent op uw tuin.
Geef ze een keer een lolly en ze leren u ook waarderen.
Kinderen moet je sturen en niet verjagen met prikkeldraad.
Misschien heeft u diezelfde kinderen eens nodig om een boodschap te doen als u ziek bent, want ook daar zijn ze echt wel trots op als ze dat voor u kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier begrijp ik uit dat de kinderen u wel weten te vinden voor wat lekkers. Hartstikke leuk.
Probeer kinderen dan niet op een bestraffende toon toe te spreken, want dat werkt averechts.
Immers: belonen is 1 stapje omhoog en straffen of bestraffende manier toespreken is 2 stappen naar beneden.
Leg kinderen uit dat u net zo trots bent op uw tuin als zij op nieuwe auto, pop, kledingstuk, enz.
Vraag gewoon of ze een klein beetje rekening met de tuin willen houden, omdat een plantje wat afgeknakt is niet meer groeit en of ze dat begrijpen.
Veel kinderen vinden het leuk als je hen op een volwassen manier benaderd en laat merken dat je hen ook respecteer.
Misschien als u het tegen de ouders zeg, krijgen ze thuis op hun kop en krijg je het averechtse effect.
Succes ermee, want ik weet dat kinderen echt ondeugend kunnen zijn, maar als volwassene moet je een beetje bijsturen de goede richting op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! Toen wij klein waren, hadden wij een oudere koppel in onze straat wonen, die altijd heel flauw deed, als wij buiten speelden (zonder schade te maken) wilden zij dat wij ergens anders speelden (terwijl het gewoon een doodlopende, openbare weggetje was). Als wij de stoep aan het krijten waren, kwamen ze naar buiten en gingen in een nare toon tegen ons praten, juist doordat ze het op deze manier aanpakten, negeerden we alles wat zij zeiden. Z11 heeft gelijk, want de andere oudere koppel in onze straat liet ons altijd in hun tuin "tuinieren" (heitje voor karweitje), en gaf ons dan lekker limonade, en als zij een keer hulp nodig had, of ze had last van ons, dan luisterden wij naar hen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo Mueslibar, zo hoort het. Gewoon een ander respecteren. Ben trots op je. En inderdaad in mijn jeugd was het ook hetzelfde. Want immers, die stoepkrijt regent er vanzelf weer af.
En een heitje voor een karweitje werkt perfect, want een ijsje wat je kunt kopen als je dat zelf verdiend heb, smaakt veel lekkerder.
Dit zijn de dingen die aan de jeugd doorverteld moet worden!!!!
In je eigen tuin kan niemand je tegen houden om prikkeldraad aan te brengen. Het is jouw eigendom. Maar om kinderen tegen te houden heb ik er toch een probleem mee. Stel dat ze zich eraan verwonden. Prikkeldraad geeft ernstige kwetsuren....

Probeer toch eerst nog eens een verzoening strategie.
Koop een mooie nieuwe bal voor de kinderen en ga praten met de ouders. Spreek met hen af dat je één maal per dag de bal, die in jouw tuin valt, teruggooit. Maar dat je dan wel verwacht dat de kinderen niet meer in jouw tuin komen.

De ouders moeten dan maar zorgen dat de kinderen meerdere ballen hebben, zodat ze niet die ene bal uit jouw tuin moet komen halen.
Als het lukt op deze manier heeft het je enkel een nieuwe bal gekost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou dat het zo simpel was Siska. Ik zit hier met hetzelfde probleem. Maar het is hun eigen schuld als ze zich verwonden aan de prikkeldraad. Hier zijn het wel gasten van in de 20.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Duckje: gasten van in de 20 zijn geen kinderen meer. Als die in je tuin komen kan je de politie bellen. @haydy: ik heb je dit antwoord gegeven, omdat ik al vaak heb ondervonden dat een goede band met buren op sommige momenten echt van pas kan komen. Knetterende ruzie met buren hebben kan de hel zijn. Wees erop voorbereid dat ze je het bloed vanonder de nagels kunnen pesten én dat ze gelijk krijgen van eventuele bijgehaalde politie. Want kinderen moeten kunnen spelen en voetballen op straat. Lees de link: http://www.eerstehulpbijrecht.nl/vragen/buren/overlast-algemeen/heb-last-kinderen-die-voetballen-mijn-deur-bal-komt-tuin-ze-halen-gew
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska, hoe ga je die dan in je tuin houden tot de politie er is? Met geweld? Prijs je gelukkig dat je niet in die situatie zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Duckje: de vraag gaat over 'kinderen' niet over 20 jarigen. Dus ga ik er niet verder op in.
Beste,

Ik snap heel goed dat u blij bent met uw tuintje, en u er erg trots op bent. Ik snap de frustratie als hier schade aan wordt toegebracht buiten uw schuld. Echter; kinderen weren met prikkeldraad is niet verstandig. Ga met de kinderen praten, neem een stel lollies mee, of ijsjes, geef ze die en vraag of ze wille oppassen voor je plantjes. Ze doen het niet expres om u te pesten, vergeet dat niet. Het zijn kinderen. Er wordt gespeeld. Bij spelen gaat er weleens een bal over een muur, of in een tuin. Dat gebeurt gewoon. Wellicht is het beter om de voortuin iets bestendiger te maken, en de achtertuin te houden als praaltuintje? Dan heeft u er minder zorgen om, en kán er ook gewoon minder gebeuren.

Leg de kinderen ook uit dat mocht er toch eens een bal in komen, ze gewoon kunnen aanbellen, en je ze de bal altijd gewoon terug geeft. Liever dat dan dat ze zelf gaan klauwen en nog meer kapot maken.

Boos worden helpt niets, daar werk je alleen maar tegenstand mee in de hand.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat dit mag, maar stel dat dit wel officieel is toegestaan, zoiets valt toch niet uit te leggen. Stel dat we het niet hebben over baldadige buurkinderen, maar over een kindje uit de buurt dat een balspelletje aan het doen is, met een ander kind. De bal rolt in de tuin bij diegene van zijn tuin een soort
militaire versperring heeft gemaakt en het kindje rent achter die bal aan.

Uiteraard moet je er niet aan denken wat een verschrikkelijke verwondingen zo'n kindje kan oplopen.

Dan heb je toch wel een heel groot probleem denk ik.

Er zullen toch wel andere oplossingen mogelijk zijn neem ik aan.
12 jaar geleden
iemand is dus jij....

niemand zal het je verbieden, maar kinderen zijn kinderen natuurlijk. zo missen ze weleens een bal, en zo halen ze zich los aan prikkeldraad.

groene prikkelstruiken geen idee? ook pijnlijk maar de kans dat ze zich eraan openen halen is toch een stuk kleiner.

blijkbaar zijn het kinderen uit de buurt, dus een verzoekje aan de kids via hun ouders is misschien ook wel een idee.

het is idd een vervelend probleem. je zou ook prikkeldraad met krammetjes vast kunnen maken op de bestaande schutting, maar een waarschuwingsbordje is dan zeker niet verkeerd lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
opzich een goed antwoord, maar mijn dochter van zes kan nog niet lezen en die snapt dat warschuwingsbordje niet en juist die leeftijd is heel vatbaar voor in de tuin klimmen om iets te pakken. laatst had ik een jongetje hier die een parchtige bos tulpen had geplukt. Het was heel lief bedoelt, maar hij snapte niet dat die tulpen van iemand anders zijn en dat ze niet doorbloeien in de tuin als hij ze plukt. Na een god gesprek en even meegelopen naar die mensen om excuses aan te bieden was het wel duidelijk, maar de kans dat hij het uit enthiousiasme volgende lente weer doet is vrij groot, want kinderen denken in het nu en niet in gister of straks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk ook dat de vrouw moet blijven waarschuwen, en als het zo vaak al is gebeurd zal het wel bekend zijn bij de kinderen dat het niet mag. prikkeldraad moet natuurlijk wel zichtbaar zijn, dan kunnen ook kinderen die niet lezen zien dat het niet de bedoeling is om ergens te klimmen waar je niet hoort te zijn. mijn zoontje (adhd) klimt ook graag. hij is nu 7 maar wist op de leeftijd van 6 heus wel wat wel mag en wat niet mag. uiteraard doen kinderen dingen die niet horen als ze opgaan in het spel, maar zo te lezen speelt het verhaal al zo lang dat kinderen in de buurt wel weten dat het klimmen over de schutting niet op prijs gesteld wordt (op zijn zachtst gezegd) :)) zie het jongetje helemaal voor me met die tulpen.
bij uitleg dat het jammer is van de tulpen dat dat ze van een andere mevrouw zijn die er niet meer van kan genieten blijft er vast wat hangen. kinderen doen ook vaak wel even wat stiekem (weet dat het niet mag maar ze zien het toch niet als ik snel ben) maar ze zijn erg slim en kunnen ook goed onthouden.
flyingcrow
12 jaar geleden
Goede reactie eucalipje,Toen ik klein was plukte ik ook bloemen uit andermans tuin,kreeg terecht op mijn donder,moest ekskuses aanbieden,en daar blijft echt wel iets van hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo herken ik het van mezelf ook (behalve het 'op je donder krijgen') maar ook van mijn kinderen. zelfs voor een snoepje uit de bakken waar je uit kan scheppen loop ik terug :) daarna zeg ik wel dat ik trots ben dat mijn telg het eerlijk heeft verteld, netjes het excuus heeft aangeboden, en dat ik niet boos ben, maar dat het niet netjes is en ook niet zo hoort. en als ze een snoepje willen... heel simpel: vragen. :) was (tot nu toe :) een eenmalige actie, of het ook in andere situaties werkt weet ik niet. zie het als een leermomentje, waar je meteen duidelijk kan maken dat ze eerlijk moeten zijn en moeten vragen. gewoon bespreekbaar houden dus, zonder autoritair gedoe want hiermee werk je m.i. geniepig gedrag en leugentjes om bestwil in de hand. het is dus ook voor mij nog eens een principe kwestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet verbiedt het...
Misschien is het een idee om de kinderen rustig te benaderen en ze vragen of ze het alsjeblieft willen melden als de bal in de tuin ligt en of ze anders gebruik kunnen maken van het hekje wat bedoelt is om doorheen te gaan.
En inderdaad een gesprek met de ouders is ook geen gek idee.
Prikkeldraad mag, dat is aanjezelf, maar als er ook hele kleine kinderen zijn die je hek slopen, zouden die verwond kunnen raken door het prikkeldraad en met opzet van jouw kant, kan dat lijden tot vervelend juridisch gestechel.
Het beste lijkt mij, want ik snap en ken je probleem, is om het oefenloos op een geduldige manier uit te leggen.
Desnoods even de kinderen rustig een op een aan te spreken op de conseuenties van hun gedrag. Meestal werkt het goed als je voorbeelden noemt waarmee zij wat hebben. Zoals hoe zij het zouden vinden als zij iets hebben gemaakt en hun broertje of zusje klimt er elke keer boven op en maakt het stuk. Kinderen missen vaak dat stukje beleving nog, vanuit zichzelf, maar als je het uitlegd snappen ze het vaak wel.
Er zitten er altijd een paar bij die je het bloed onder nagels uit blijven halen, maar die komen ook door prikkeldraad heen.
Geduld is een schone zaak, maar wel een moeilijke.

Toegevoegd na 9 minuten:
wat ik niet zo goed begrijp is waarom u het telkens laat maken en niet eerst zorgt dat de kinderen respevt krijgen voor de situatie alvorens u het hek laat maken. dan heeft u ook een irritatiepunt minder.
Ik ben uiteindelijk rustig in de tuin gaan zitten en als er kinderen bij het hek kwamen legte ik vantevoren uit dat ze daarlangs konden komen en niet aan het hekje moesten hangen, vervolgens had ik het met hun ergens anders over, zodat de toon gezellig bleef en ze toch de boodschap hebben meegekregen op een ongedwongen manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle genoemdeoplossingen zoals prikkeldraad vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Het moet beter kunnen.

Misschien een beetje vreemde oplossing maar voor je de tuin weer gaat opknappen en het hek, vraag de kinderen om met de bal zodanig de boel te vernielen dat het echt zin heeft. Ga er zelf bij staan en moedig ze aan hoe ze dat het beste kunnen doen. Met de mededeling dat ze dit dus nog 1 dag mogen en dat daarna de bal weg is en ze hun zakgeld in dienen te leveren voor de schade.

Ik zal even een toelichting geven; heel wat jaren terug woonde ik in een kinderrijke buurt waarbij het uiteraard heel leuk was om ballen op huizen te schieten en proberen de ramen zo smerig mogelijk te maken, vooral die waar je niet goed bij kon komen. Buiten dat je iedere keer weer enorm schrikt erg vervelend zeker als het een keer zodanig gebeurt dat de ruit kapot geschoten wordt.

Ik ben op een dag naar buiten gegaan en met ze besproken dat ze het helemaal verkeerd deden en voorgedaan hoe het wel zou moeten. Zoveel mogelijk de bal in de modder enzo en dan erop schieten. Ja toen was het heel even, ongeveer een half uur, erg leuk en lollig. Toen ze er mee wilde stoppen heb ik met ze afgesproken dat dit dan ook de laatste keer was en dat ze voortaan maar ergens moesten gaan spelen waar ze geen schade aan konden richten.

Surprise, surprise nooit meer last gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieuw Burgerlijk Wetboek: Boek 5, titel 3, artikel 22: "Het betreden van andermans grond is in principe toegestaan, tenzij deze grond is afgesloten, er schade ontstaat, of door de eigenaar kenbaar wordt gemaakt dat het betreden verboden is."

Aangezien de kinderen schade veroorzaken kun je hun ouders/verzorgers hiervoor op laten draaien.

Je kunt je terrein ook afsluiten met een hoog hek en bordjes verboden voor onbevoegden bij de ingangen. Het hek moet hoog genoeg zijn dat mensen er niet overheen kunnen stappen. Dan mogen de kinderen ook niet meer op je terrein komen zonder je toestemming. Je kunt hun ouders/verzorgers ook daarop aanspreken. Vergeet trouwens niet je brievenbus te verplaatsen als die door het hek niet meer bereikbaar is.

Onderstaande bron legt een en ander helder uit, gezien door de ogen van iemand die juist wel over andermans terrein wil wandelen en de wetgeving tot op het randje volgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is - zoals velen al gemeld hebben - verboden.

Als je echt zoveel last hebt van die buurkinderen, zou je kunnen overwegen een hoger en vooral betere kwaliteit hek neer te zetten, en meteen daarachter een haag te planten van struiken waar geen enkel kind graag of voor zijn plezier doorheen gaat lopen. Van die (trouwens best wel mooie) prikkelbosjes ofzo.

Je zou ook kunnen overwegen eens met de ouders te gaan praten, maar in mijn ervaring werkt dat in sommige gevallen averechts. (het zijn niet altijd kinderen uit gezinnen die...deugen zal ik maar zeggen, die ondanks herhaalde verzoeken voor de deur blijven kloten).

Maar in een dergelijke situatie steeds een laag houten heje van lawaaibomenhout plaatsen en een fortuin aan nieuwe eenjarigen er achter, dat gaat inderdaad niet opschieten nee ; dan blijf je je ergeren. Een goed hek en goede, stevige, onaantrekkelijke (on in te lopen) struiken is eenmaal een investering, maar dan kun je ook met een gerust hart de kinderen voor de deur laten spelen.

Uiteraard is het hek verwijderen en een mooi looppaadje danwel grasveldje aanleggen ook een optie, (en nog een goedkopere ook) maar wellicht niet de oplossing waar je zelf tevreden mee bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IN je tuin moet je zelf weten wat je doet, maar ROND je tuin mag prikkeldraad niet - dus ook niet als erfafscheiding.
Zo'n plexiglas-afscheiding (of wat is het) zoals die ook om terrassen aan zee staan is dan misschien een optie - wel een hogere afscheiding, maar geen zichtbelemmering (wat meestal de reden is van het verbod op hoge afscheidingen van de voortuin).
Zit je wel nog met het bonk-bonk tegen die ruiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag het ophangen.
Alleen dan als zijnde bescherming van je huis tegen inbrekers.
Dus niet tegen kinderen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag wel, maar de gevolgen zijn voor u. Is het een idee om een flink net te spannen vanaf de schutting tot een meter of wat de tuin in. Daar blijven zowel ballen als kinderen op liggen/in haken las ze over de schutting vliegen. Ik bedoel zo'n net als gebruikt wordt bij bessenstruiken en andere vruchtbomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het mag in je eigen tuin maar als de kinderen verwondingen op lopen dan is het jou schuld iedereen geeft jouw de schuld dus pas op als je dat doet