Waarom gebruiken mensen een regenton ??

Je zou de ton constant schoon moeten houden met teveel zon erop kunnen er allemaal ziektes in onstaan waarom heb je nou zo'n ding in je tuin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@tellmewhy: je laat je te veel beinvloeden door de commercie:
Waarschijnlijk denk je ook dat het ongezond is om melk direct van een koe te drinken, of groente en fruit zo van de grond zonder het te wassen.
Het leven steekt anders in elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziektes 'ontstaan' niet. En het kan plantjes weinig schelen of ze modderwater krijgen of helder water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in regenwater zit geen modder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen drinken het niet zelf, het gaat naar de planten (die normaal ook regenwater krijgen en waar genoeg dode beesten in de grond liggen).

Het beste antwoord

Het daarin opgevangen regenwater, is aanzienlijk beter om b.v. de kamerplanten water te geven dan leidingwater.
Regenwater voor b.v kippen, parkieten enz. is aan zienlijk minder gevaarlijk voor ziektekiemen dan leiding water waar meer kalk in zit.
Door de hele lage P.H. ( zuurgraad) kunnen er vrijwel geen schadelijke bacteriën in leven.
Het is dus precies het tegenovergestelde dan wat jij denkt.
Wel komen er muggenlarven in voor, maar die zorgen er juist voor dat het water schoon blijft, ze zijn dus erg nuttig en meestal zijn dit geen steekmuggen!.
Pas als je de regenton jarenlang niet zou schoon maken en er veel modder in zit, zou je er steekmuggen uit kunnen krijgen.
Vroeger werd opgevangen regenwater gebruikt als drinkwater, juist omdat dit zo zuiver was en heel lekker smaakte, ook de was in regenwater ging veel beter en er was minder zeep nodig om het schoon te krijgen.

Toegevoegd na 18 minuten:
In leidingwater zit veel kalk ( hard water) dit hebben bacteriën juist nodig om te kunnen blijven leven.
In regenwater zit helemaal geen kalk en is dus erg zuiver water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Met zulke antwoorden zal GV ook de volgende drie jaar overleven.;) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O.K. dan gaan we voor nog drie jaar, goed?

Andere antwoorden (5)

Omdat voor de planten regenwater beter is dan kraanwater. Het valt gratis uit de lucht, dus is het best slim om dat op te vangen!
Amadea
12 jaar geleden
Schoonhouden? Waarom? Een keer per jaar gooi ik hem leeg en gaat de bezem erdoor. (ok, dat is schoonmaken...)

Hij staat naast mijn kas, en dan hoef ik niet ver te lopen naar de kraan.

Ziektes? In een regenton? Hoezo? Er zwemmen geen dooie ratten in! Ik durf daar gerust een glas water uit te drinken. Hooguit een paar muggenlarven als het erg warm weer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gratis water voor de planten!

En voor de mensen die het willen drinken al lijkt me dat niet lekker met zuur regenwater enzo.

Maar ook gewoon voor de sier een houten regenton naast je schuur.

Of om water op te vangen van je dakgootje omdat je het regenwater niet ergens anders kan lozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een regenton moet ook niet in de zon staan.
Er ontstaan niet 'allemaal ziektes' in (waar haal je dat vandaan?), het grootste risico als de boel niet goed afgesloten is, is dat je een muggenkwekerij opzet - maar er zijn zat beesten die muggen eten.
Regenwater is beter voor de tuin (om te gieten), makkelijk want je hoeft geen tuinslang uit te rollen vanuit huis, en het is goedkoper dan leidingwater.
Waarom zou je het niet doen?
Mensen gebruiken het water uit een regenton niet om zelf te drinken of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen directe afvoer naar riolering hebt en je vangt dan het regenwater in een ton , dan voorkom je een modderplek waar je hem niet wil. Plus dat regenwater is goed om de planten te gieten of om een vijver wat bij te vullen.
Druk ik me duidelijk genoeg uit ?