Moet je een tak van een rozenstruik met telkens 7 blaadjes weghalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
22.5K

Het beste antwoord

De meeste gekweekte rozen worden geënt. Het onderste stuk van de stam (of bij een treurroos de hele stam), de onderstam, is van een andere rozensoort die betere, sterkere gezondere wortels heeft dan de gekweekte soort. Alle groei die uit de onderstam komt is niet van de gewenst roos zelf maar van de ent. Deze 'wilde' tak kun je het beste aan de basis afscheuren. Je herkent de wilde tak trouwens aan het uiterlijk. Naast die 7 blaadjes zitten er vaak heel veel doorns aan en groeit de tak veel wilder en sneller dan de gekweekte roos. Ook de blaadjes zien er anders uit.

De uitgebloeide bloemen van de gekweekte roos snoei je terug tot een 5-blad. De roos steekt dan zijn energie in het vormen van nieuwe bloemen, in plaats van bottels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een roos heeft takjes met 3 en met 5 blaadjes. Je moet vlak boven een 5-blad snoeien. Dus uiteindelijk haal je dat 7-blad ook weg als je snoeit. Dus het hoeft niet direct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij haal je blaadjes en takjes door elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oja ja? nou dat lees ik echt niet in mijn antwoord.
De meeste tuinrozen zijn geënt op een wilde roos.
dat betekent, dat het deel van de roos boven de grond de goede roos is en het deel daaronder de wilde roos.
Een wilde roos heeft bijna altijd 7 blaadjes aan een steeltje.
Een gekweekte roos heeft bijna altijd 5 blaadjes aan een steeltje.
Zie je dus 7 blaadjes, dan is het de wilde roos.
Volg deze tak naar de grond , bijna zeker komt hij onder de grond vandaan vanuit een wortel, snoei hem daar weg, zo kort mogelijk langs de wortel.
Mogelijk komt daar later weer een of meer stengels uit de grond, dan opnieuw wegknippen.