Waarom zijn tuinbonen altijd maar zo'n korte tijd verkrijgbaar? Is het moeilijk ze zelf te verbouwen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3K

Het beste antwoord

Tuinbonen is een lastig gewas om te kweken.
je moet ze al heel vroeg zaaien, na de opkomst, mag het niet te warm zijn, eerst moet de plant een sterk wortelgestel maken, dat duurt wel een week of 4, pas daarna mag het wat warmer worden, maar zeker niet te droog en ook niet te nat.
Indien na het zaaien en opkomst van het zaad het direct warm is, dan gaat de plant niet eerst een sterk wortelgestel maken, maar direct groen, dat dan veel te vlug gaat bloeien, erg slap is, vaak omvalt en weinig peulen( tuinbonen) zal geven
En ja, het is maar een keer per jaar voorjaar, dus maar een keer per jaar kan je ze kweken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat ze maar een bepaalde periode per jaar groeien.
En nee het is niet moeikijk ze zelf te verbouwen.
En je kunt er ook kopen als er genoeg zijn en ze invriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tuinbonen in een potje of blikje kun je het hele jaar door kopen bij de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij volkstuintjes verbouwen meer mensen groenten en soms verkopen ze ze daar, meestal ook nog biologisch, heel veel tuinbonen omdat ze ze niet de hele week door alleen maar willen eten…..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je tuinbonen wilt telen dan moet je in de winter al naar een boerenbond of tuincentrum tuinbonen gaan kopen die je wilt kweken. Je hebt hier in Nederland meestal twee soorten, nl. de witkiem en de driemaal wit. De witkiem geeft wat grotere tuinbonen die nadat ze gedroogd zijn, dus ook die je zaait bruin van kleur zijn. Daarentegen is de driemaal wit een kleiner boontje dat veel lichter is. Je moet de tuinbonen in rijen leggen meteen na de winter. Komen de planten op en vriest het snachts dan is er niets aan de hand. Ze kunnen wel tegen een stootje. Wel zijn de planten zeer gevoelig voor de zwarte bonenluis.
Als de bonen groot genoeg zijn en er zitten boontjes in die je groot genoeg vindt, dan kun je ze plukken en uitpolen. En evt. zaadgoed bewaren voor volgend jaar.