Hoe snel verkleuren bankirai vloerdelen?

Twee weken geleden is bij ons een dakterras aangelegd op ons platte dak met bankirai vloerdelen. De eerste zwarte vlekken (het lijkt wel inkt) zijn nu al zichtbaar. Het is wel wisselvallig weer geweest deze twee weken (veel regen, maar ook veel zon), maar ik vind het wel heel snel gaan!

Ik heb zelf ook al even op internet gespeurd en zag dat het ook zwart kan verkleuren als deeltjes van het gegalvaniseerde hekwerk op de vloer terechtkomen, zie http://www.architectura.be/nieuwsdetail_new.asp?id_tekst=1814&content=Hoe%20zwarte%20vlekken%20op%20hout%20voorkomen?.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het hiermee te maken kunnen hebben? Ik zie her en der inderdaad wel wat kleine stalen deeltjes liggen. Zijn deze zwarte vlekken nog weg te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Antwoorden (2)

Wij hebben een balkonbalustrade van bankirai. Zwarte vlekken hebben we niet, maar de balustrade is verticaal. dat scheelt misschien.
Voor de houtrot hoeft het niet, want zoals Bankirai geleverd wordt is het weerbestendig, maar om verkleuren tegen te gaan, dan wel te vertragen is het beter om te beitsen.

Vrienden hebben een ongebeitste bankirai schutting en die was binnen een jaar grijs.
Wij hebben de balustrade 2 jaar geleden wel gebeitst. Het wordt wel grijsachtig, maar veel minder snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan zeker door ijzerdeeltjes komen. Die zitten ook in de lucht.
Je kunt het met bleekwater proberen, het wordt dan wel wat lichter maar dat is minder erg dan die zwarte vlekken. Succes