als de bloem van mijn courgetteplant is uitgebloeid, valt de uitgebloeide bloem eraf, het steeltje blijft leeg. Waarom groeien er geen vruchten aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Het beste antwoord

Aan een courgetteplant komen mannelijke en vrouwelijke bloemen.
Vooral als de plant nog niet zo groot is, zitten er vooral mannelijke bloemen aan en natuurlijk geven die geen vruchten.
Pas later als het een forse plant gaat worden, komen ook de vrouwelijke bloemen, goed te herkennen aan het begin van een vrucht onder de bloem zelf.
Dit ontbreekt bij de mannelijke bloemen, dus zou je het zelf goed kunnen zien.
Indien een plant slecht groeit, kan soms een vrouwelijke bloem niet door groeien tot een courgette en wordt dan bruin.
Veel water als het niet regent en veel mesten is erg belangrijk, als je het goed doet, pluk je wel 15 tot 20 vruchten van een plant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan vermoed ik, dat je bloem niet bevrucht is geworden tijdens de bloei. Er moet stuifmeel op de stamper van de bloem aangebracht worden, om een vrucht te laten groeien achter de bloem.
Misschien heb je te weinig bijen en andere insecten in je tuin, zodat de bestuiving niet heeft plaatsgevonden?

Mijn zus heeft 2 courgette-planten, waar niet tegenop te eten is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ !! met als toevoeging dat je met een fijn mini kwast heel voorzichtig zelf het bestuiven kunt nabootsen wat eigenlijk de bijen e.a. moeten doen. Dus ga zeer voorzichtig met je kwastje van bloem naar bloem. Doe dit eens per 2 dagen ofzo..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn erg benieuwd naar je antwoord en beredenering waarom niet.