heb zwarte vekken op mijn terras stenen van een soort mos is er een manier om deze te verwijderen

ik heb mijn terras met hogedruk gereinigd maar krijg de vlekken of zwarte stippen niet weg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
49.8K

Het beste antwoord

Hardnekkige vlekken en stippen die er heel slecht van af gaan, zijn korstmossen, die meestal in de zon groeien op alles wat van beton is.
Sommige zijn bijna wit, soms ook oranje, geel, zwart of bruin.
Vooral die witte lijken heel veel op kauwgumplekken.
Met een hogedrukspuit gaan ze er niet af, ook niet met flink boenen.
Mogelijk gaat het met een staalborstel en anders Schoonmaakazijn en de dag er na even boenen als het dood is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zijn inderdaad korstmossen . Een staalborstel is me teveel werk de azijn dus maar

Andere antwoorden (6)

Azijn schijnt ook goed te helpen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met bleekwater krijg je alle vlekken weg, maar is wel erg slecht voor het milieu. Beter is om een sopje te gebruiken en dan maar ouderwets schrobben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het probleem. Vooral als je het lang niet hebt schoongemaakt, krijg je het bijna niet meer weg. Het lijkt wel of dat mos helemaal in het steen groeit, en dan kom je er met de bezem niet meer bij. Ik heb ook met azijn, en Jif staan vegen, maar het is onbegonnen werk.

Als je het echt goed weg wilt krijgen, moet je het wat grondiger aanpakken, en een fles terrasreiniger kopen. B.v. van HG. Lidl heeft het ook weleens in de aanbieding.

Je gooit het in een emmer water, even roeren, over het terras gooien, flink boenen, en een uurtje in laten werken. Daarna flink navegen met veel water. Doe het bij droog weer.

Ik vind het resultaat prima, en het aardige is, dat hiermee ook nog een soort beschermend laagje op je terras komt, zodat het vuil er de komende tijd geen vat op heeft. Hoe dat werkt snap ik niet, maar het werkt.

Echt milieuvriendelijk lijkt me dit niet, maar als je het eens per jaar doet, valt de schade nog wel mee. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij is verteld dat het te verwijderen is met schoonmaakazijn. Ikzelf heb het echter verwijderd met de hogedrukreiniger. Gaat prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zwarte vlekken op de terras stenen is een schimmel. Ik zou dit middel eens gebruiken van HG schimmel-, vocht- en weerplekkenreiniger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met goed vergif of met azijn idd. Van azijn gaat het dood, van vergif ook natuurlijk =D