Hoe lang moet een jonge treurwilg tussen steunpalen blijven staan?

Onze treurwilg staat vlak langs de waterkant en staat er nu een jaar of twee. Hij staat inmiddels strak tussen de steunpalen. Is hij voldoende geworteld om het zonder steunpalen af te kunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.6K

Het beste antwoord

Kijken van welke kant de meeste wind komt (meestal zuidwesten) en de paal aan die kant laten staan; de andere paal weghalen.
In principe zou ie het na 2 jaar zonder palen moeten kunnen doen, maar erg vochtige grond is soms erg slap.
Kijk ook naar de 'kroon': de wortels zijn ongeveer even groot.
Je kunt ook beide palen weghalen, mocht je alsnog vaststellen dat de boom schever gaat staan, kun je desnoods opnieuw een paal plaatsen - dan beschadigen de wortels misschien wel wat, maar dat is beter dan omwaaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, het is altijd moeilijk het moment te bepalen wanneer de paal weg moet, immers de boom wordt sterker zonder een paal, doordat er dan spanning op de wortels komen, groeien deze beter.
Wacht je te lang met de paal weg halen, dat heeft de boom steun van de paal en zal minder sterke wortels ontwikkelen.
Denk je dat hij nu al stevig genoeg staat, dan kan je beginnen met de boomband los te maken, kijk hoe het gaat, kan je altijd nog de boom weer vast maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, bedankt voor het antwoord. Daar heb ik wat aan. Ik hoopte al op een antwoord van u.