Waarom heeft de wetgever een verboden zone van 50 cm ingesteld bij de erfgrens, voor heesters?

Toegevoegd na 23 uur:
Ik moest het weten dus zocht ik verder en ik heb het antwoord gevonden. Die 'overlast' is erg zwak. De beplanting mag dichterbij staan, mits die minder hoog is dan de erfafscheiding. Dit alleen in het geval, dat de erfafscheiding ondoorzichtig is. Dus de buren zien er dan niets van.

Eerst dacht ik nog aan economische schade, door wortels of zo. Maar dat is dus niet zo. De gedachte is, dat degene die die erfafscheiding plaatsten, niet zomaar op het andere erf mogen komen. Ze moeten dus maar zorgen voor een afscheiding die onderhoudsarm is.

Bron:http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/wonen/Pages/buren/hoe-dicht-mag-een-boom-of-heester-bij-de-erfgrens.html#themeFaq-01

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Dit is om overlast voor de buren te voorkomen, deze heesters mogen dan niet hoger dan twee meter worden, anders moet er een afstand van 2 m. worden aangehouden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Op de erfgrens mag wel, met toestemming van de buren, het wordt dan als een haag gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe moet ik die overlast zien?
Bij bomen snap ik dat: het wortelgestel kan een muur ontwrichten.
Kunnen heesters dat ook, en dan alleen binnen 50 cm?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien een heester te dicht bij de erfgrens staat is de kans groot, dat hij over deze grens heen groeit en met de takken in de tuin van de buren zit.
Ook kan er overlast door schaduw ontstaan aan de kant van de buren.
Kan de grond langs de erfafscheiding erg droog worden, doordat de heesters alle vocht wegtrekken.
Ontwrichten van een muur door heesterwortels is niet mogelijk, immers het worden nooit dikke wortels zoals bij een boom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik had al eenzelfde antwoord gevonden. Dus het is nu helemaal duidelijk. Dank!