Is een rododendron vergiftig?

We hebben een rododendron en daaromheen liggen allemaal dode bijen,daarom vraag ik me af of die bloem soms vergiftig is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

De rhododendron bevat giftige nectar. Die is niet alleen schadelijk voor zoogdieren maar ook voor bijen.

Indien bijen dus alleen van de rhododendron zouden eten kunnen ze daaraan overlijden. In praktijk staan er meestal ook andere planten in de buurt waar ze hun eten halen en zodoende wordt het gif verdund en hoeven ze er niet aan te sterven.

Bijen gebruiken heel veel energie om te kunnen vliegen. Ze moeten dan ook voldoende en kwalitatief goed voedsel daarvoor binnenkrijgen. Gebeurt dit niet, dan vallen ze oververmoeid op de grond en zullen ze sterven. Ze hebben dan geen energie meer om voedsel te zoeken.

In jouw geval kan het dus een combinatie zijn, van slechte kwaliteit (giftig) voedsel, en te weinig betere voedingsbronnen in de nabije omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dat klopt. Blad en bloem van de rhododendron zijn giftig bij inname. Deze heester is speciaal voor dieren zeer giftig. Pas dus op met snoeiafval!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar niet voor bijen!
Die bloem kan best giftig zijn, maar vast niet voor bijen. Als dat zo was dan zit de rododendron zijn eigen voortplanting in de weg, want dat gaat via bestuiving door de bijen. Er zal dus wel iets anders aan de hand zijn
12 jaar geleden
Ja die is HARTSTIKKE giftig! Voor dier al helemaal!