Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik het beste mijn geplukte pruimen laten rijpen?

Ik heb ze geplukt, gewassen en gedroogd en nu leg ik ze op een handdoek totdat ze rijp zijn. Rijpen ze nu sneller met licht of zonder licht (bijvoorbeeld met een doek overheen)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
16.1K
Poet
10 jaar geleden
Ik pluk ze als ze rijp zijn pas. Volgens mij rijpen ze niet na. Na pluk gaan ze snel achteruit juist.
http://www.waterwereld.nu/pruim.php

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Op een warme plaats in het licht rustig laten liggen. Beter was het om ze aan de boom te laten rijpen, maar dat gaat nu dus niet meer. Zodra ze van de boom af zijn worden er geen suikers meer gevormd, en blijven ze dus wat zuurder.
Wil je ze een volgende keer niet eerst wassen? Dan gaat het beschermende waslaagje van de schil, en kunnen ze eerder gaan rotten of schimmelen.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal juist, dikke +
Leg er bananen bij dat helpt goed om ze sneller rijp te laten worden het maakt ze niet zoeter maar meestal zijn ze dat al als ze goed rijp zijn maar het hangt ook van het soort pruim. Maar niet in de koelkast leggen hoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een appel is beter, die ademt meer ethyleen uit. (wordt ook weleens etheen genoemd)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding