Wat voor grond kan ik het beste gebruiken voor een Yucca,en hoeveel water geef ik de Yucca?

Heb hem nu +- half jaar,staat in potgrond speciaal voor cactus-soorten maar begint er erg dof en hangerig uit te zien..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8.4K

Het beste antwoord

Klassieke potgrond, vermengd met een beperkt aandeel fijngemalen klei of leem. Van april tot augustus om de twee weken normaal bemesten. Elk voorjaar verpotten, daarbij droog blad weghalen.

Kluit goed vochtig houden, 's zomers volop water geven zonder natte voeten. In de winter vrij droog houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

onze yucca, van 50cm staak nu naar boom met 3 takken, 2.5m hoog krijgt elke week een keer een halve gieter water, en staat in potgrond, als zijn hele leven. Wl water geven met lauwwarm water om ervoor te zorgen dat de kluit overal ged vochtig kan worden bij het gieten. Het is een plant uit droge gebieden: Je geeft sneller te veel dan te weinig water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Yucca is een extreem makkelijk plant.
Gaat het blad hangen en wordt het dof en ook iets blauwer van kleur dan normaal, dan is er wel wat aan de hand.
Meestal is er dan te weinig water gegeven en is de bovenkant van de pot wel vochtig en de onderkant van de kluit droog.
Trek hem even uit de pot en kijk of dat zo is.

Mogelijkheid 2, door te veel water geven, rotten de wordelpuntjes van de wortels er af, waardoor ze geen water meer kunnen opnemen en dan eigenlijk ook staat te verdrogen.
Ook nu, trek hem even uit de pot en bekijk de wortelpuntjes, die zijn makkelijk te vinden bij een Yucca, is Hij inderdaad te nat, geef hem dan enkele weken geen water meer, mogelijk maakt hij dan nieuwe wortels.
Een Yucca groeit in veel soorten grond, zelfs als je een stek in een fles water zal zetten, groeit hij ook prima en kan daar makkelijk een jaar in staan.
De stek maakt dan waterwortels en geen grondwortels.