Hoelang duurt het voordat sla, bloemkool en broccoli volgroeit is

Ik heb een aantal groentes geplant.
Ik heb alleen geen flauw idee wanneer het volgroeit is.
En hoe het er dan uitziet.
Het gaat om ijsbergsla, bloemkool en broccoli.

Heeft iemand enig idee ?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
7.1K

Het beste antwoord

Het hangt een beetje van het weer af in hoeverre de groenten goed groeien. Bij onze broccoli heb ik gezien dat hij dit jaar niet zo enorm groot is geworden. In het midden van de plant komen de 'roosjes' erin en dat groeit dan uit tot een mooie bol, de onze zijn dit jaar een tennisbal groot en sommige een beetje groter. Het is kwestie van ze op tijd te oogsten, want als je ze nog veel laat groeien als de plant al mooi open staat dan zou dit kunnen opschieten.
Bloemkool lijkt op broccoli, maar dan witte 'roosjes' op een bol ipv groene.
Bij sla kan je het zien wanneer ze goed is als de blaadjes groot genoeg zijn om te eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op ieder pakje zaad staat wanneer je ongeveer na het zaaien kan oogsten.
Voor iedere soort groente is dat natuurlijk anders
Van belang is ook hoe je het behandelt.
Als sla een paar keer te droog staat kan je eerder oogsten, doordat de groei er uit gaat en de sla wil gaan doorschieten.
Bloemkool en broccoli is daar om bekend, je krijgt door te arme grond ene soort van noodbloei, waardoor je veel te vroeg een klein kooltje kan oogsten.
Verders zijn van invloed het weer, de tijd dat je het plant, de standplaats, de grondsoort en de hoeveelheid water en voedsel dat de groente krijgt.
Dus ergens tussen 4 en 8 weken in, maar nogmaals het staat op het zakje zaad, heb je plantjes gekocht, dan kan je op internet gaan zoeken bij die naam.
Maar ook bloemkool en broccoli zijn er in heel veel soorten, dus ook al verschillende groeitijd, tot aan het oogsten.