Moet je een rhododendron snoeien?

Ik wil mijn rhododendron heel groot laten groeien. Nou vraag ik me af wat beter is, wel of juist niet snoeien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

van een site geplukt :)

Regelmatig krijg ik vragen over het snoeien van rhododendrons en azalea's. De planten zijn dan te groot geworden of men wil dat voorkomen. Bovendien groeien ze compacter als je ze snoeit.
We moeten hierbij onderscheiden tussen beperkte en rigoureuze snoei. Als men de planten regelmatig snoeit of pinceert, worden ze niet zo hoog en groeien breder en compacter. Vaak ziet dat er gewoon beter uit. Zeker bij soorten die sprieterig groeien, zoals b.v. 'Sappho'.
De beste tijd om te snoeien is kort na de bloei. Men breekt de uitgebloeide bloemstelen eruit, voorzichtig tussen duim en wijsvinger, zonder de onderliggende nieuwe knoppen te beschadigen. Of men gaat nog wat verder, door de takken een jaartje eerder terug te knippen, dus tot de onderliggende krans bladeren. Nog een mogelijkheid tot beperkte snoei is het pinceren van de takken, door bij takken met één eindknop, die eruit te breken. Daarmee dwingt men de tak om meer nieuwe uitlopers te maken.
Rigoureuze snoei past men toe bij planten die al (veel) te groot zijn. Daarbij moet men het volgende bedenken: Een grote plant heeft dus ook een grote, vooral in omtrek, kluit! Die kluit krijgt de nodige schaduw + humus van vallend blad. Als U dan in één keer de takken sterk terugsnoeit, dan doet men die 2 aspecten teniet! Daar komt dan nog bij, dat U bij sterke snoei in één keer de kans loopt dat bij een droog voorjaar en zomer de plant slecht of nauwelijks uitloopt. Of helemaal niet. De beste werkwijze is dan, om het in 2 keer te doen. Nu de éne helft en volgend jaar de andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoef nu niet meer ;-)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, maar jij kan het uit je blote hoofd Ed dus ik speel vals....! bedankt voor de plusjes :))