hoe wordt een treurbeuk gekweekt?

ik zou graag zelf een beuk kweken in treurvorm, hoe wordt dit gecreëerd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Het beste antwoord

Voor het verkrijgen van een treurbeuk worden er eerst zaadjes ( beukenootjes) van de wilde beuk gezaaid.
De beukjes die dan opkomen worden opgekweekt tot een boompje met een rechte lange stam.
Dat kan al heel wat jaren duren.
Is het een stevig en recht boompje, dat lang genoeg is, dan worden er takjes ( enten) van de rode treurbeuk er op geënt.
Zo gauw als deze gaan groeien, knippen ze alle wilde takjes van het gekweekte boompje er af en hierna moet alle sappen van de wilde boom, allemaal de enten van de rode treurbeuk in gaan.
Na een jaar of drie doorkweken is dan de roodbladige treurbeuk zover uitgegroeid, dat hij klaar is voor in verkoop.
De treurbeuk is dan ongeveer 10 jaar oud, of ouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof me eddijst ik weet echt wel iets van bomen en heesters, maar ik zou graag zelf eens een (treurbeuk zelf kweken, maar dan ook vanaf het echte begin).Er zijn diverse manieren. b.v. zou ik kunnen proberen een stuk van een treurvorm op een gewone te enten, maar dan heb ik grotekans dat de wilde net onder de ent nieuwe takjes probeert te krijgen en de treurvorm welke erboven groeit afstoot, of anders ook dood gaat.Ik zou ook kunnen wachten tot de treurbeuk nootjes gaat krijgen en deze zaaien, maar ik denk dat de wilde rechte vorm terug zal komen. Ik zou ook een takje in de grond kunnen steken en trachten dit door de grond goed vochtig te houden, dit te laten wortellen, zoals dit makkelijk gaat bij een treurwilg. Maar de wilg wordt nooit zo oud als een beuk. daarom zal hij ook wel makkelijker te vermenigvuldigen zijn.Maar hoe te beginnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had je laatste gedeelte nog niet gelezen over het over de grond kruipen van waarschijnlijk wortels welke op diverse plaatsen takjes gaan vormen. Als dit waar is moet ik een tak laten doorgroeien tot hij ruim de grond raakt hem buigen en in de grond laten zitten tot hij wortels heeft en daarna van de moederstam afsteken. Is ook een mannier, maar is dit de goede ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo ver mij bekend is het niet mogelijk een beuk te stekken of af te leggen.
na het enten kunnen inderdaad wel ergens wilde scheuten ontstaan, maar dat kan je weg knippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu ik er over nadenk: Ik ken een echte boomkweker welke alle soorten bomen in heel Europa levert. Ik zal het hem eens vragen.

Andere antwoorden (1)

Ik denk, dat je te maken hebt met verschillende soorten beuken. Net zoals je een (knot)wilg hebt en een treurwilg, of een rechtopgroeiende berk en treurberken.
Een beukenboom in het bos is ook anders van stam en groei dan een haagbeuk, en ik denk niet, dat je ooit een oorspronkelijk groengebladerde beuk kunt 'omkweken' naar een donkerrode gebladerde beuk.

Dus ga naar een bomenkwekerij, en koop een jonge treurbeuk.
Denk je er wel aan, dat dit een énorme boom wordt?
Niet geschikt voor een stadstuin, maar prachtig als solitair in een park....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een treurbeuk in mijn(tuintje van 60 are), heb hem vroeger ooit gekocht. ( ongeveer 40 jaar geleden). Hij begint nu pas echt mooi te worden.Ik heb ook 2 andere beuken zelf gekweekt uit beukennootjes welke ik ooit op de Veluwe opgeraapt heb. De eerste beukennootjes welke deze boom produceerde kwamen na ongeveer 30 jaar, en heb daar alweer zaailingen van geplant. Maar ik heb geen idee van de manier waarop een treurvorm gemaakt wordt. Daarom deze vraag. Een treurwilg kun je zelf makkelijk kweken door ee stuk van de tak welke twee of een paar jaar oud is in de grond te steken en hem goed nat te houden. Hij krijgt wortels op de plaats waar voorheen een blad heeft gezeten. Dit kun je gewoon in een potje met zand uitproberen. Als je 10 stukjes in de vochtige grond steekt blijven er wel5 over welke aangroeien. Maar bij de beuk lijkt mij dat het niet zo makkelijk gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Knotwilg is een gewone wilg welke op ongeveer 2 of 3 meter is afgezaagd, dan begint hij op de afgezaagde plaats diverse nieuwe takjes te maken welke daarna om de 4 of 5 jaar weer helemaal afgezaagd worden.