hoe wordt een treurbeuk gekweekt?

ik zou graag zelf een beuk kweken in treurvorm, hoe wordt dit gecreëerd

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor het verkrijgen van een treurbeuk worden er eerst zaadjes ( beukenootjes) van de wilde beuk gezaaid. De beukjes die dan opkomen worden opgekweekt tot een boompje met een rechte lange stam. Dat kan al heel wat jaren duren. Is het een stevig en recht boompje, dat lang genoeg is, dan worden er takjes ( enten) van de rode treurbeuk er op geënt. Zo gauw als deze gaan groeien, knippen ze alle wilde takjes van het gekweekte boompje er af en hierna moet alle sappen van de wilde boom, allemaal de enten van de rode treurbeuk in gaan. Na een jaar of drie doorkweken is dan de roodbladige treurbeuk zover uitgegroeid, dat hij klaar is voor in verkoop. De treurbeuk is dan ongeveer 10 jaar oud, of ouder.

Ik denk, dat je te maken hebt met verschillende soorten beuken. Net zoals je een (knot)wilg hebt en een treurwilg, of een rechtopgroeiende berk en treurberken. Een beukenboom in het bos is ook anders van stam en groei dan een haagbeuk, en ik denk niet, dat je ooit een oorspronkelijk groengebladerde beuk kunt 'omkweken' naar een donkerrode gebladerde beuk. Dus ga naar een bomenkwekerij, en koop een jonge treurbeuk. Denk je er wel aan, dat dit een énorme boom wordt? Niet geschikt voor een stadstuin, maar prachtig als solitair in een park....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100