Moeten druiventrossen in de zon hangen?

Ik weet hoe ik mijn druivelaars moet snoeien en bijhouden: gesteltakken, "dieven", krenten, luchtig houden. De druiventrossen beginnen al goed te bollen.

De ene druivelaar staat op het zuidoosten, zon van 09:30 tot 18:00. De andere staat op het zuidwesten tegen een gevel, zon van 15:00 tot 19:00; deze geeft de betere oogst.

Over één aspect kan ik geen informatie vinden. Veel trossen hangen half achter één of meer grote druivenbladeren. Die trossen hangen wel goed in het licht, maar vanwege die bladeren niet direct in de zon.

Moet ik die bladeren weghalen, zodat alle trossen volop door de zon worden beschenen, of is dat niet nodig? Als ik al die bladeren weghaal, wordt de druivelaar wel erg kaal.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kijk je naar ander fruit zoals appels en peren dan geldt hoe meer zon hoe meer suikers er in het fruit zitten, hoe lekkerder de smaak. Dus zou je verwachten, dat is met druiven ook zo. Toch hangen druiventrossen liever in de schaduw van hun eigen blad, maar ze hebben toch wel een bepaalde hoeveelheid licht nodig. Druiven die te donker hangen komen niet op smaak, en ook niet helemaal op kleur. Ze blijven zuur. Dus kunnen we stellen druiventrossen in de schaduw van hun eigen blad, prima, maar dan toch niet in het donker.

Ik heb op verschillende tuiniersites gelezen dat de druiventrossen beter níet in de directe zon kunnen. In directe zon zijn ze erg gevoelig voor verbranding. Dus enigszins beschut door de bladeren is juist goed.

Elke tak die een tros bevat kan je best op zo'n drie tot vijf bladeren terugsnoeien. Jonge takken die geen druiventros bevatten mogen helemaal verwijderd worden.Na een tijd worden de bladeren die niet zijn weggesnoeid echter groter en komen de druiventrossen in de schaduw te hangen. Het kan dan geen kwaad enkele bladeren te verwijderen.( In de grote wijngaarden gebeurt dit zelfs machinaal). Als eenmaal de trossen voldoende tot ontwikkeling gekomen zijn is,mag meer blad verwijderd worden. Het is nu echter niet zo dat alle blad er dan maar af moet om zo de druiven van de volle zon te laten genieten. (De bladeren zijn namelijk onmisbaar voor de fotosynthese die kooldioxyde (uit de lucht) en water omzet in suiker).

Opgegroeid tussen de kassen, heb ik in mijn jonge jaren vaak druiven gekrent e.d. Vanuit die tijd wist ik dat je sommige van bladeren van de druif moest laten hangen om 'zonnebrand' te voorkomen. Voor mij was de link snel gevonden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Bronnen:
http://www.houtwal.be/vakartikels/besvruch...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100