Ik heb 4 weken geleden nieuwe rozen geplant, nu komen hier constant luizen op, wat kan ik hiertegen doen?

Ik heb het al geprobeerd met spiritus en groene zeep, maar de volgende dag zijn ze er weer, is er een andere methode?
Het liefst zo biologisch mogelijk of met huishoudmiddelen geen dure bestrijdingsproducten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (8)

Spruzit werkt prima. Is niet zo duur en is biologisch.

Toegevoegd na 9 minuten:
En als het nog biologischer moet, kun je ook brandnetelgier gebruiken. Het is wel even werk om het te maken, maar je bent wel heel "groen" bezig. Voor recepten, zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetelgier
bamibal
12 jaar geleden
Bij intratuin is spul te koop, dat uitstekend tegen luizen
op rozenstruiken werkt.
Geheel inspuiten en 3 weken later nogmaals, en verder
de hele zomer luizenvrij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Duur is het niet, met 1 potje kan je 2 jaar doen,
12 a 13 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spiritus vermengd met groene zeep is een middel wat ook
werkt, het is wel moeilijk om de juiste dosering te mengen,
te weinig, luizen komen snel terug, te veel, de hele rozenstruik zal aangetast worden, zelfs de eventuele
knoppen in de struik.
Je kunt een pakje shag kopen en een dag in een emmer water laten weken. Het water doe je vervolgens in een plantenspuit om de rozen mee te bespuiten.

Let wel: net zoals vrijwel ieder huismiddeltje tegen luizen werkt dit gewoon omdat het giftig is. Voorzichtig dus in de buurt van huisdieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerstens is dat idd zeer giftig, en niet alleen voor planten en huisdieren. Tweedens, weet je wel wat een pakje shag tegenwoordig kost? Het moest goedkoop zijn ;-)
Bij de Action is momenteel een flacon in de aanbieding waarmee je je rozen kunt spuiten tegen luis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je een beetje luizen is helemaal niet erg, de hele natuur zit momenteel vol met rupsen en luizen.
van een beetje luis heeft de plant geen enkele last.
Iedere dag even lekker nat spuiten met gewoon leidingwater, dan geef je je nieuwe rozen meteen water en de luizen hebben er een grote hekel aan.
Geef ze ook nog even mest, want een goed groeiende roos heeft minder last van luizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, de roos vertroetelen, +
Koop gewoon bij de plaatselijke bouwmarkt een fles anti luis spray en spuit op b.v een maandag de luizen dood. ze hebben dan al eitjes gelegd die geen schade ondervonden hebben van de anti luis en nog gewoon neet worden. Vervolgens laat je dat een dag in werken en spuit op de woensdag wederom met de anti luis spray. Hiermee pak je dus de neten. Die zullen het niet overleven. Vervolgens pak je dan de resterende eitjes die er nog op zitten op de vrijdag en als het goed is is de cyclus dan rond. Alleen een luis waait met alle winden mee zeg maar, dus hij of zij is zeer hardnekkig en zal dus continue terug kunnen keren op je planten. Definitief weg houden van je plant of uit je tuin is dus praktisch gezien onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan dus wel: wat knoflook erbij in de grond steken en geen luis zal meer op jouw plant willen, ook niet alstie aan komt waaien ;-)
Lavendel erbij zetten. Dat helpt en is puur natuur. Geen gif dus. Veilig voor mens en dier.
12 jaar geleden
Je neemt wat teentjes knoflook (even het harde velletje eraf pellen) en duwt die in de grond om de roos heen, voor 1 struik zijn 3 a 4 teentjes meer dan voldoende. Zo in de grond steken dat ze er nog net boven zijn. De volgende dag zijn alle luizen gevlucht! Zo heb ik jarenlang 3 rozenstruiken geheel luisvrij gehouden. Nu en dan weer even nieuwe erbij steken, als het weer nodig is ;-)

Geheel biologisch en niet al te duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral op de rozenknoppen of op jonge scheutjes zitten de luizen. Gewoon tussen duim en wijsvinger nemen en lichtjes knijpen. De sapgeur van de gesneuvelde luizen werkt afschrikkend bij nieuwe aanvallen. Lijk eigenaardig, doch is heel efficiënt.