waar zijn cottage gardens?

wat is cottage tuin??

Toegevoegd na 2 minuten:
??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (3)

Het is een bepaalde tuinstijl, ontstaan in Engeland.

"Cottage tuinen ontstonden oorspronkelijk rond 1500 in Engeland waar ze in de Victoriaanse tijd het meest in trek waren. Het waren kleine tuinen in landelijke dorpjes, met beplanting die in eerste instantie bedoeld was voor voedsel en kruiden, dus als nutstuin. Voor een decoratief effect plantte men tussen de bomen, kruiden en groenten verschillende bloemensoorten.
Overal de hele wereld waren of zijn mensen nog steeds aangewezen op soortgelijke noodzakelijke tuinen. In Amerika werden ze Kitchen garden genoemd en in Frankrijk Jardin potage.
Omdat dorpsbewoners door de jaren heen steeds minder afhankelijk werden van hun eigen tuin werden de tuinen steeds nadrukkelijker beplant met bloemen.

Alle beschikbare ruimte in een Cottage tuin wordt vol geplant, waarbij men de planten dicht naast elkaar zet, om zoveel mogelijk nuttige insecten, zoals vlinders en bijen, naar de tuin te lokken.
Praktische elementen en schoonheid gaan hand in hand in de Cottage tuin.
Groenten, bloemen en fruitbomen worden naast elkaar aangeplant en er worden zoveel mogelijk kleuren toegepast en men zorgt er voor dat er tijdens het elk seizoen een kleurenpracht te zien is.
Het decoratieve effect staat voorop in de aanplanting, zoveel mogelijk kleuren en variëteiten.
Romantiek voert dan ook de boventoon in deze tuinen, er worden boogjes toegepast, en er staan veel potten of andere objecten met bloemen en kruiden en de mooie Engelse tuinbank mag ook zeker niet ontbreken.
Soms worden Cottage tuinen in tuinkamers verdeeld die ieder aan een bepaalde kleur gewijd worden.
Een volgroeide Cottage tuin ziet er vaak wat slordig uit, omdat men de planten niet zo strikt in toom houd, maar het begint altijd met een goed doordacht beplantings schema, dat er voor moet zorgen dat deze tuin er het hele jaar fantastisch uit ziet, met zoveel mogelijk kleuren en geuren en zo weinig mogelijk onderhoud."
http://cottage-tuinen.tuinpagina.net/

Hier vind je er meer informatie over: http://en.wikipedia.org/wiki/Cottage_garden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cottage is een type huis, komt meest overeen met ons arbeidershuisje, en in die tuinen kun je niet schoffelen, zoals hippo al zegt, iedere centimeter is benut:-)
Heel prachtig, en heel moeilijk om voor elkaar te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lekkere rommelige tuin vol planten, alles door elkaar, geen enkele stijl, maar wel met veel bloemen.
Rommelig gezellig dus.