Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hellingspercentage van een sloot

Ik moet achter mijn huis een sloot graven met een lengte van 20 meter, maar vraag me af wat het hellingspercentage moet zijn voor een goede doorstroom. De sloot gaat uitkomen in een veel dieper (ong. 2M) gelegen oude sluiskom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op zo'n klein stukje is dat bijna te verwaarlozen, zeven cm per honderd meter is het absolute minimum, dus een verval van 2cm is al voldoende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Onthou een ding.
Water zakt altijd naar het laagste punt.
Een sloot moet op het oog iets aflopen.
Maar in een sloot zal niet altijd water staan,,dus er zal ook gras en ander onkruid in groeien.
En een sloot hoeft niet in een keer leeg te lopen,het kan er zijn tijd overdoen.
Maar aflopen moet hij wel ,anders blijft het water staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zo moeilijk: het hoogteverschil delen door de afstand en
dan kom je uit op 10 centimeter per meter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker gaan graven hoe je hem hebben wilt. als er water in komt zoekt het zich toch wel een weg. anders kan je hem nog iets baggeren aan de ene kant.

tip: als je niet ieder jaar wilt baggeren moet je meteen als de sloot nog droog staat veel natuurlijke keien storten. dit zorgt voor een goede structuur in de bodem voor minimale troebelheid en weinig onkruid die de doorstroom kunnen stoppen. de modder die eventueel vrijkomt stroomt wel tussen de stenen door.

eventueel de natuur een beetje helpen door wat vissen vrij te laten kan ook helpen voor fris water wat goed stroomt en ook niet zo stinkt!

Toegevoegd na 2 minuten:
wat mijn voorgangers zijden klopt trouwens niet.

een dakgoot is ook niet scheef maar waterpas. het water stroomt vanzelf de diepere sluiskom in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding