Waar kan men het beste wortels van aardperen planten, in de serre of in volle grond ?

Heb zo enkele wortels gekocht en zou graag de eetbare knollen bekomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Aardperen groeien het beste in de volle grond, ze zijn niet echt afhankelijk welke grondsoort het is, wel zullen ze op de zandgrond wat minder groot worden.
Spit de grond goed los, meng wat organische mest door de grond en de knollen van de Helianthus tuberosa kunnen er in.
Een gieter water er over en groeien maar, let er wel op dat ze in de zon moeten staan en dat ze 2 tot 2.5 m. hoog kunnen worden.
Van een geplante knol, kan je er in november ongeveer 5 knollen rooien.
Vast smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ze kunnen gaan woekeren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Hippo, het worden er steeds meer, maar als je ze een keer geproefd hebt, worden het er steeds minder. :-)

Andere antwoorden (1)

Aardperen zijn zo'n beetje de makkelijkste knollen die je in je tuin kan zetten. Ik heb ze gewoon bij wijze van test in de kleigrond gezet, zonder ook maar iets aan toe te voegen, en ze komen gewoon alle 5 op. Helemaal niets aan gedaan, geen water gegeven, klei was vettig, groeit voor de rest niet echt veel daar, maar de aardperen hebben nergens problemen mee. Jammer dat de smaak van die dingen zo tegenvalt, misschien dat het daarom een vergeten groente is. Dus gewoon in de volle grond en afwachten maar. De takken kunnen meteen een mooie afscheiding in je tuin vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De smaak tegenvallen?
Wat wij doen, tijdens het gourmetten zo af en toe een paar plakjes meebakken, heerlijk tussen al dat vlees!
Of in kleine schijfjes even in de frituurpan, snel goudbruin bakken en smullen maar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus de groente zelf heeft geen smaak en moet je uit alle macht gaan proberen om er nog wel iets van te maken. Er zijn mensen die houden niet van gekookte aardappels maar wel van patat, de olie veranderd de smaak. Het feit dat mensen geen aardperen meer eten zal toch wel de oorzaak zijn van de smaak, net zoals de koolraap uit de gratie is gevallen, zullen er ergens altijd nog mensen zijn die het wel lekker vinden. Mensen op de tuin hier hebben allemaal eenmalig aardperen staan, en het jaar daarna hoeven ze het niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is een vreemd verhaal van die aarperen, eigenlijk zijn ze ooit gekweekt voor paardevoer, zo'n 100 jaar geleden, maar de boeren werden er helemaal gek van, de knollen zijn winterhard en als ze het jaar er na iets anders wilde kweken, bleven die aardperen alsmaar opnieuw opkomen, ze bevroren niet en dood spuiten was nog niet uitgevonden.
Toch komt de aardpeer weer in de belangstelling, er zit inuline is, dat is een suiker die vrijwel niet in ons lichaam wordt opgenomen, dus erg belangrijk voor diabetici om voedsel zoet te maken.
In sommige exclusieve restaurants staan ze op het menu, voor veel geld!
Op internet zijn veel recepten te vinden voor aardperen, ook wel topinamboer genoemd.
gefrituurd zijn ze zeer smakelijk, maar eens proberen.
Maar wat veel hobbyisten niet weten, dat je ze pas kan eten als het buiten koud is geworden, dus nooit voor november!
Er voor smaken ze bitter, daarna zoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk hetzelfde als met venkel, die is ook met een revival bezig, ben nu zelf bezig met het kweken van zowel aardperen, venkel als mierikswortel. Zal de tip meenemen dat ze pas in het late najaar geoogst kunnen worden. Ben beniewd, het is in iedergeval een goedkope tuinafscheiding :)