Wanneer druiven krenten?

Wanneer kan ik mijn druiven krenten? Moeten ze rijp zijn.. of moet ik daar eerder aan beginnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Het beste antwoord

Druiven krenten doe je om te zorgen dat de druivenplant geen energie verspilt aan druiven die toch klein zullen blijven. Door die kleine druiven weg te halen, kan de plant alle energie in de grote, mooie druiven steken - die daardoor extra groot en extra mooi zullen worden.

Dat betekent dat je je druiven zo vroeg mogelijk moet krenten.

In de praktijk betekent dat: zodra je goed kunt zien welke druiven in de tros groot zullen worden, en welke klein zullen blijven.

Zodra je dat kunt zien, haal je de kleine druifjes weg. Ze zijn dan dus nog lang niet rijp.

Toegevoegd na 2 minuten:

Je hoeft niet alle kleine druifjes in één keer weg te knippen.

Wat ik meestal doe: ik neem een paar druiventrossen onderhanden. Daar haal ik de kleine druifjes weg. Als ik geen zin meer heb, stop ik en ga ik de volgende dag verder met de rest van de trossen.

Bij trossen die ik al heb gehad, kan het best zijn dat ik een paar weken later zie dat ik toch nog wat druiven had laten zitten waarvan ik nu pas zie dat ze klein zullen blijven. Die druiven haal ik dan alsnog weg.

Het vinden van de juiste balans - hoeveel haal ik weg, hoeveel laat ik zitten - is een kwestie van ervaring.
Cryofiel