Hoeveel tuinaarde heb ik nodig voor 18 vierkante meter ? En meteen nog wat vragen..

1.Om graszoden te kunnen leggen op een stevige klei-grond moet ik tuinaarde erdoorheen spitten.
Hoeveel zakken zou voldoende zijn ?

2.Kan ik dan meteen gras leggen of moet het nog "beklinken" ?

3.Is bemesten / kalk dan ook meteen nodig ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.3K

Antwoorden (1)

1: Is het niet voordeliger om de aarde per vrachtauto te laten aanvoeren? Een paar zakjes heeft geen effect op 18 m^2...
Als ik 1 spa (30 cm) diep omspit is 18 m^2 6 M^3. Ik denk dat je toch gauw 3 tot 6 kuub tuin aarde kunt gebruiken. En dat zijn heel veel zakken a 40 liter (75-150 zakken). De zoden leverancier zou dit exacter moeten kunnen zeggen.

Ik hoop dat die zoden al bemest zijn, navragen bij de leverancier dus. Voor kalk hetzelfde.
En denk eraan dat verse zoden niet diep wortelen dus je moet het eerste jaar zorgen voor ruim sproeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6m3 is veel en zwaar,
1m3 aarde weegt iets van 1500kg
Dus als je dat met een aanhangwagen wil gaan aan voeren moet je vaak gaan rijden.. vergeet ook niet dat je gaat verhogen, dus misschien moet je ook nog klei gaan afvoeren..
amigo
13 jaar geleden
als ik wat rond google weegt tuinaarde geen 1500 ka/m3 maar "slecht" 300 kg/m3 hoor, maar 6 m3 blijft veel, voor een paar centen laat je het gewoon voor de deur storten.