Hoe kan ik bladluis uit mijn tuin verwijderen zonder giftige stoffen te gebruiken (onze poezen lopen in de tuin rond, vandaar)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.5K

Het beste antwoord

In de ecologische tuin zijn er verschillende middeltjes om bladluizen te bestrijden, sommige daarvan zijn zeer effectief andere nauwelijks. Waarschijnlijk zijn insecticiden doeltreffender maar de restproducten ervan 'verdwijnen' in de omgeving waar ze andere dieren en uiteindelijk ook de mens langzaam zullen vergiftigen.

Water: Veel luizen verdwijnen door de planten gewoon met een krachtige straal water schoon te spoelen, je sproeit ze met honderden en soms duizenden tegelijk van je plant af.
Natuurzeep: Een oplossing met natuurzeep helpt enkele dagen. Soms wordt dit als aanvulling op een mengsel met spiritus (half water, half spiritus en enkele druppels afwasmiddel) gebruikt. De spiritus kan echter vervangen worden door zuivere ethanol, zo vermijdt je de aceton en andere toevoegingen in het spirtus-mengsel. Goed nieuws voor vruchtdragende planten: je kunt ze na zo’n besproeiing gerust eten, mits je ze goed afspoelt.
Tabak: Leg de inhoud van een pakje tabak in een halve emmer water, laat het een dagje trekken. Zeven en met dit aftreksel sproeien. Zoals veel insecten houden bladluizen niet van nicotine. Het aanplanten van enkele tabaksplanten tussen bv kastomaten houdt bladluizen en witte vlieg op een afstand.
Oost Indische Kers: Plaats een Oost Indische Kers bij je planten en de (zwarte) bladluizen gaan dáárnaartoe. Nadeel: ze vermenigvuldigen zich dan nog wel op de Oost Indische Kers...
Afrikaantjes: Tagetes (stinkertjes, floeren broekjes,...) zijn indirect actief tegen bladluizen: de geur trekt zweefvliegen aan die graag bladluizen eten. Ook goudsbloem wordt hiervoor vaak genoemd.

deze en nog enkele in onderstaande link:
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik doe dan altijd zoon spray fless kopen en daar water indoen met een beetje seepsop... Het helpt geweldig maar je moet het we'll 3 a 4 dagen volhouden ( elke avond spuiten dus ) Zodra ze weg zijn toch nog goed ik de gaten houden ;) !!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schot afwasmiddel, scheut spiritus en een halve liter water in een plantensproeier doen. De besmette plant (Als de zon er niet meer op staat) compleet nat spuiten, tot het druipt. Doe dit 2, 3 keer en je bent er vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
water een beetje groene zeepen een scheutje spiritus..
daar spuit ik mijn bloemen en planten mee in en dat werkt ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een flinke waterstraal is afdoende.

ook kan je van ecostyle niet-giftige luizenspray kopen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ik weet niet of dat nodig is, hoor.
Bladluizen zorgen voor lieveheersbeestjes en die zijn nuttig voor de planten in je tuin.

U kan het weghalen met een plantenspuit, maar als ik u was, zou ik het laten zitten!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan natuurlijke middelen gebruiken als ik op de naam kom zal ik het wel eens schrijven maar als je toch niet zeker bent dat het geen giftige stoffen zijn kan je gewoon zo een bus kopen waarmee je kan spuiten je doet er water en olijfolie in geloof ik en dat werkt daar ook tegen.
Succes!